موزه مفاخر نیازمند مرمت اضطراری است/ درختان صد ساله در انتظار آب قنات

موزه مفاخر نیازمند مرمت اضطراری است/ درختان صد ساله در انتظار آب قنات

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، سعید مهاجری، بهره‌بردار خانه خاکباز یا موزه مفاخر استان مرکزی گفت: بهره‌برداری او فقط شامل حیاط خانه تاریخی می‌شود و اصل عمارت در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی با کاربری موزه است.
این سرمایه‌گذار ادامه داد: این عمارت که به موزه مفاخر نیز مشهور است، بنایی کوشکی بوده است که در سال ۱۳۸۶ مرمت شده و پس از آن نیز اقدامی برای مرمت و بازسازی این بنا صورت نگرفته است.
او افزود: تنها، محوطه بیرونی این بنا جهت مرمت و بهره‌برداری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است.
مهاجری با بیان اینکه مرمت این بنا در سال ۱۳۹۷ آغاز و در اردیبهشت ۱۳۹۸ با پایان مرحله مرمت به بهره‌برداری رسید، عنوان کرد: مدت بهره‌برداری از این بنا ده سال بود که به دلیل شرایط کرونا به مدت یک سال و نیم افزایش یافت و حدود پنج سال از دوره بهره‌برداری این بنا، باقی مانده است.
مهاجری خاطر نشان کرد: به دلیل ضوابط میراثی که نباید بنای اصلی تحت‌الشعاع بهره‌برداری قرار گیرد، سازه‌هایی را به عرض حدود چهار متر در کنار دیوارها ساخته و سازه‌هایی سبک ایجاد کردیم که به راحتی قابل جمع آوری باشد.
این سرمایه‌گذار ادامه داد: این مجموعه شامل کافی‌شاپ، رستوران فرنگی و رستوران ایرانی است که به صورت سه سالن مجزا از هم قرار دارد که بهره‌برداری از بنا در قالب موزه و رستوران باعث شده است این بنا مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد.

موزه‌های استان مرکزی در یک بنا تجمیع می‌شود
مهاجری تصریح کرد: طبق شنیده‌ها، اداره کل استان مرکزی قصد دارد در شهر اراک موزه ای بزرگ افتتاح کند و کل موزه‌های شهر به آن ساختمان منتقل شوند. که البته با توجه به محدودیت اعتبار دولتی، ممکن است این امر به زودی محقق نشود.

درختان صد ساله در انتظار آب قنات
بهره‌بردار خانه تاریخی خاکباز عنوان کرد: آب قنات جاری در مجموعه به لوله انتقال پیدا کرده و تا کنون حق‌آبه‌ای به موزه پرداخت نشده و پیگیری‌ها هم بی‌نتیجه مانده است.
همچنین جابجایی آب قنات باعث نشست بنا و کم آبی درخت‌های صد ساله در مجموعه شده است و ما مجبور به آبیاری درختان با آب شرب هستیم و با پیگیری‌های مداوم آقای مرادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی در صدد رفع این مشکلات هستیم.
مهاجری به رویکرد مثبت و تعاملی مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری و عملکرد مثبت اداره کل میراث فرهنگی استان، شاهد پیشرفت‌های بیشتری در زمینه حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری باشیم.

موزه مفاخر نیازمند مرمت اضطراری
مهاجری با بیان اینکه قرارداد بهره‌برداری او فقط شامل حیاط خانه تاریخی می‌شود و اصل عمارت در اختیار اداره کل استان با کاربری موزه است، تصریح کرد: در قسمت‌هایی از بنا جک نصب شده و نیاز به مرمت اضطراری از سوی اداره کل یا بخش خصوصی را دارد و ما تمایل و آمادگی خود را برای مرمت این بنا در صورت واگذاری به بخش خصوصی اعلام می‌کنیم.
این بهره‌بردار افزود: ستون‌های سنگی خانه خاکباز که به صورت لایه لایه بوده و بین آنها سرب کار گذاشته شده است که برای سرپا نگه داشتن این این ستون‌ها، جک زده شده که باعث بالا رفتن سقف و ایجاد فاصله بین سقف و ستون‌ها شده است.
او ادامه داد: نشست زمین و ترک‌های ایجاد شده در سازه، تخریب سقف و شیروانی و در و پنجره و به طور کل فضای داخلی و خارجی بنا را می‌توان از تخریب های اساسی بنا نام برد که نیاز به مرمت اضطراری دارد.

سابقه ۱۵ ساله در عرصه مرمت
مهاجری گفت: ما بناهای تاریخی متعددی در سراسر کشور اعم ازخانه خاکباز یا موزه مفاخر استان مرکزی در سال ۱۳۸۵، پل هشت چشمه سرخ ده در شهرستان ساوه، کاخ سلیمانیه در استان البرز، حمام مصباح، حمام حیدرآباد و قلعه عزیزی یاسوج، امام‌زاده زکریا در قم و بازار نراق را مرمت کرده‌ایم و همچنین سابقه همکاری با شهرداری استان تهران در مرمت و بازسازی گنبد و گلدسته مساجد را در کارنامه داریم.
او همچنین آمادگی خود برای مرمت بناهایی که در استان‌های مختلف نیاز به مرمت فوری دارند را اعلام کرد و در پایان، کمبود نیروی کار متخصص به دلیل عدم امنیت شغلی را از دشواری‌ها و معضلات کار در استان مرکزی دانست و تربیت نیروی کاری در این حوزه جهت تامین استانداردهای کشوری و ملی را از نیازمندیهای این مناطق برشمرد.








نوشته موزه مفاخر نیازمند مرمت اضطراری است/ درختان صد ساله در انتظار آب قنات اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *