تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلایی در آیین بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از فعالان و کنشگران بناها و محوطه‌های تاریخی که با حضور مهندس ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، علی دارابی، قائم مقام وزیر و جمعی از مدیران و فعالان حوزه میراث فرهنگی، امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳، در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، از لزوم شکل‌گیری رویکرد تعاملی میان حوزه میراث فرهنگی و حوزه اقتصاد خبر داد.
مدیر عامل صندوق توسعه و احیا یادآور شد: ملموس‌ترین حرکت برای فعال سازی اقتصاد میراث در چهار دهه اخیر، در زمینه ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی بوده است و دیگر ظرفیت‌های اقتصادی میراث فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته است.
او ادامه داد: سیاستی که بسیاری از کشورها در میراث فرهنگی برای حفاظت و پایداری از میراث ‌به کار گرفته‌اند، تنوع بخشی به ظرفیت‌های اقتصادی میراث فرهنگی است و در کشور ما هم باید همین رویکرد توسعه یابد.
طلایی توضیح داد: از لحاظ آماری، از چهارده هزار بنای تاریخی موجود، حدود ده هزار بنا دارای مالک خصوصی است و بیش از چهار هزار بنا نیز در اختیار دولت و دستگاه‌های دولتی است.
او خاطر نشان کرد: بحث فعال‌سازی ظرفیت‌های دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی و تعامل با مردم برای تحقق این امر، موضوعی است که از سوی دکتر دارابی از سال گذشته مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است.
طلایی ضمن اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی بناهای تاریخی گامی جدید به منظور تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی و فعال‌سازی آن است، گفت: کارویژه صندوق توسعه و احیا به عنوان بازوی اجرای وزارت میراث فرهنگی، فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی میراث فرهنگی در جهت حفاظت و حراست از این میراث است.

 

نوشته تنوع بخشی به حوزه اقتصاد میراث فرهنگی در دستور کار صندوق احیاست / لزوم رویکرد تعاملی حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *