صندوق توسعه و احیا باید ماهیتی غیردولتی داشته باشد

«سید عزت اله ضرغامی» در سفر یک روزه به استان لرستان و در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه بافت تاریخی باید حفظ شود، گفت: بروجرد از ظرفیت‌های خوبی در حوزه میراث فرهنگی به خصوص صنایع دستی و گردشگری برخوردار است که باید تلاش شود جایگاه این شهرستان از نظر تاریخ و تمدن و هویت تاریخی معرفی شود.

وی با بیان اینکه با منابع درآمدی دولت تملک بافت های تاریخی ممکن نیست اما با همکاری مجلس برنامه ریزی هایی شده است گفت: حدود هزار میلیارد برای تملک جاهای خیلی ضروری در سال آینده در نظر گرفته شده است.

ضرغامی گفت: امسال ارائه بودجه دولت به مجلس متفاوت با سال های قبل بود همیشه بودجه با همراه تبصره ها ردیف های بودجه به مجلس تقدیم می شد امسال اما کار خوبی که انجام شد این بود که تبصره هایی که احکام دایمی در آنها وجود دارد مستقل به صورت یک لایحه به مجلس داده شد تا به صورت قانون دایمی باشد.

وی تاکید کرد: ما حدود ۱۲ پیشنهاد مهم داشتیم که چهار مورد را توانستیم به تصویب دولت برسانیم از جمله صندوق احیا و مرمت لازم است تغییر ماهیت داشته باشد و به صورت غیر دولتی فعالیت کند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: در صنعت ورشوسازی با توجه به اینکه بروجرد به عنوان شهر ملی ورشوسازی ثبت شده تصمیمات خوبی گرفته شد تا زمینه فروش این هنر صنعت در سطح ملی و جهانی فراهم شود.

وی افزود: ورشوسازی خلاف سایر صنایع‌دستی که بیشتر جنبه ویترینی و تزیینی دارند، جنبه کاربردی و مصرفی در زندگی دارد. برای تثبیت و پایداری ورشوسازی و بازار فروش تصمیماتی گرفته شده است تا با توجه به مصوبه ای که در دولت داشتیم تسهیلاتی برای صادر کنندگان صنایع دستی در نظر گرفته شود.وی تاکید کرد: کسانی که صاحب علم و دانش و قدرت روایت‌گری هستند و از جمله دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها در انتقال این میراث فرهنگی ارزشمند به نسل های آینده باید تلاش بیشتری کنند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: بروجرد از باغات خوبی برخوردار است که بعد از بازدید از آنها و تطبیق ویژگی های آنها با استانداردهای لازم برای ثبت ملی آنها اقدام خواهد شد و در مجموعه باغ های ملی کشور در مرحله بعدی ثبت جهانی آنها دنبال خواهد شد.

بازدید از بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان بروجرد، بازدید از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد و چند اثر تاریخی از برنامه های سفر یک روزه سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان لرستان است.
معاون عمرانی استاندار لرستان، فرماندار بروجرد، فاطمه مقصودی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسوولان شهرستانی وزیر میراث فرهنگی را در این بازدیدها همراهی می کنند.

انتهای پیام

نوشته صندوق توسعه و احیا باید ماهیتی غیردولتی داشته باشد اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *