شعار نمی‌دهم؛ هیچ هنری به پاکی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی نیست

«سید عزت الله ضرغامی» با بیان این که در طول یک هفته برگزاری این جشنواره از رویکرد تقویم‌محور به یک جشنواره کاربردی تبدیل شد. گفت: از معاون صنایع‌دستی نیز تشکر می‌کنم تجربه تعاملی ایشان با هنر و رسانه در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره تاثیرگذار بود. همچنین از تلاش‌های خانم محمودیان معاون سابق صنایع‌دستی این وزارتخانه تشکر کنم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: صنایع‌دستی بزرگترین جامعه هنری و نزدیک‌ترین رشته هنری به تمدن ماست، من این را شعار نمی‌دهم وتمام عمرم را با هنرمندان گذرانده‌ام اما امروز اعتراف می‌کنم در تمام هنرهایی که من با آن‌ها ارتباط داشتم هیچ هنری به پاکی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی نیست. اگر قرار است فرهنگ‌ها روی پای خود بایستند بدانیم مهمترین موضوعی که به خرده‌فرهنگ‌ها قوام می‌دهد توجه به صنایع‌دستی کشورهاست. به‌عنوان مثال در هندوستان آنچه توانسته است آن‌ها را در برابر مسائل و مشکلات نگه دارد صنایع‌دستی است.

مهندس ضرغامی با تاکید بر این که در کنار ارزش‌های صنایع‌دستی با توجه به فعالیت عمده بانوان شاهد ارزش‌های دیگری مانند حجاب، عفاف و ارزش‌های والای زن در این حوزه هستیم، گفت: باید این حوزه را پاسداری کنیم. در حال تدوین نظام مسائل صنایع‌دستی هستیم. ضمن این که دولت و مجلس همکاری خوبی با صنایع‌دستی دارند که به عنوان مثال رفع پیمان‌سپاری ارزی یکی از مهمترین تصمیمات حمایتی از صنایع‌دستی است.
وی افزود: بر اساس دستور رئیس جمهوری در ورودی‌های هر شهر تا پایان سان آینده باید یک بازارچه صنایع‌دستی ایجاد شود. امروز بحث ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی به صورت جدی از سوی دولت سیزدهم دنبال می‌شود. در کنار ایجادبازارچه‌های صنایع‌دستی، تحریک تقاضا از طریق اعطای تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی و نیز کاربردی کردن صنایع‌دستی به دنبال تقویت حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نیز هستیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر این که خوشبختانه مرتب شاهد تحول در این حوزه هستم، گفت: این مسئله به گونه‌ای است که صنایع‌دستی در کنار تمام ارزش‌هایی که دارد به سمت کاربردی شدن می‌رود. از همین رو موضوع بسته‌بندی نیز اهمیت دارد که به معرفی ارزش واقعی صنایع‌دستی کمک می‌کند.

وی با اشاره به این که یکی دیگر از موضوعاتی که باید پیگیری کرد صدور کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع‌دستی است، گفت: این موضوع را به خانم جلالی اعلام کردم. باید زیرمیز قوانین من‌درآوردی بزنیم و کارت شناسایی به همه فعالان و هنرمندان صنایع‌دستی اعطا شود.

ضرغامی به مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی اشاره و خاطرنشان کرد: گرانی مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات حوزه صنایع‌دستی است من از آقای دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس که در این جلسه حضور دارد درخواست دارم صدای هنرمندان صنایع‌دستی را به نمایندگان برساند. من درخواستم از مجلس این است که مواد اولیه‌ای که گران‌ می‌شود با نظارت این وزارتخانه به صورت عادلانه و ارزان‌ بین هنرمندان و فعالان توزیع شود.

انتهای پیام

نوشته شعار نمی‌دهم؛ هیچ هنری به پاکی هنرهای‌سنتی و صنایع‌دستی نیست اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *