جشنواره‌ها آینه انعکاس دهنده باورها

جشنواره تولیدات چند رسانه ای میراث فرهنگی از چندین ماه قبل در پیش جلسه ای که در دفتر قائم مقام وزیر برگزار شد، مورد برنامه ریزی قرار گرفت و یزد در این باره اعلام آمادگی کرد تا میزبان این رویداد باشد. قبل از آنکه به شرح آنچه گذشته این رویداد بپردازیم، باید اشاره کنیم چرا میراث فرهنگی به چنین جشنواره‌هایی نیاز دارد؟ و قبل از آنکه به این سوال هم پاسخ دهیم لازم است دیدگاه های متولیان کنونی این حوزه را بررسی کنیم و رویکردها را در این حوزه بدانیم.

ضرغامی میراث فرهنگی را مایه قوام و انسجام ملی میداند و در یک رویداد تخصصی اینگونه گفته است؛  پیشکسوتان میراث ما را در نهضت معرفی آثار یاری کنند و تولید محتوا در فضای مجازی را راهبری کنند.

او با اعتقاد به تجربه محور بودن در حوزهمیراث فرهنگی و توجه به پیشکسوتان گفته است؛ «حوزه میراث فرهنگی حوزه هویت ملت ایران و تمدن بشری است مفاخر و میراث فرهنگی آثار میراث فرهنگی به ویژه عناصر ناملموس متعلق به همه جهان است.

اگر نگاه‌ها را هم‌جهت کنیم میراث فرهنگی بزرگترین عامل و ابزار انسجام است. متاسفانه به دلیل برخی ذهنیت‌های منفی و گاهی کم‌سوادی و گاهی غرض ورزی در طول تاریخ، میراث فرهنگی را وسیله‌ای برای دوقطبی‌سازی و افتراق کردند که اشتباه است.

بعد از اسلام ارزش‌های توحیدی و عدالت‌خواهانه گذشته تعمیق و گسترش یافت. این ارزش‌ها و آثار در همه جا نشان داده که میراث فرهنگی در سطح ملی مایه قوام و انسجام است.

باید مروج و مبلغ میراث‌فرهنگی که شناسنامه هویتی ملت ما است باشیم، در حالی که بسیار از مناطق جهان خالی از این هویت است و هویت‌های مصنوعی برای ملت خود می‌سازند».

تاکید ضرغامی به مقوله معرفی میراث فرهنگی و حفاظت از آن اینگونه دامن میزند؛ « بزرگان، چهره‌ها و مفاخر ما در حوزه میراث فرهنگی به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «بیت المال» هستند که باید حفظ شوند و به بهترین صورت از دانش و تجربه آنها باید استفاده شود که تکریم و تجلیل و ارج نهادن به مقام این مفاخر یک وجه از وظیفه و ماموریت  ما در وزارتخانه است.»

حالا که پای اهمیت میراث فرهنگی و لزوم تبلیغات آن به میان امده است باید به ان بخش از صحبت های ضرغامی اشاره کرد که؛ «باید میراث فرهنگی سرزمین را روایت کنیم اگر ما روایت نکنیم برایمان به شکل دیگری روایت خواهند کرد. بزرگان و مفاخر پیشکسوتان به میدان بیایند نهضت تولید محتوا و معرفی میراث فرهنگی ایران را در فضای مجازی را راهبری کنند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی در معرفی میراث فرهنگی ما کم‌کاری می‌کنند ملت ایران همیشه مردمی مولد (آپلود) بوده آمد اگر چه امروز به هر دلیلی مصرف‌کننده (دانلود) شده اند.

میراث فرهنگی ایران جایگاه برجسته ای در فرهنگ و تمدن منطقه جهان دارد البته ارزش واقعی آنچه که در میراث ملموس ما تجلی کرده روح آن یعنی میراث ناملموس آن است که در آن نهفته است و باید شناخته شود.»

پیوست رسانه و میراث فرهنگی به شیوه ضرغامی

در دل میراث فرهنگی تب و تاب برگزاری رویدادها و جشنواره ها بیش از سالهای قبل شده است شاید همین جاست که باید به صحبت های وزیر میراث فرهنگی توجه کنیم، جایی که او به عنوان یک مدیرو فعال با تجربه حوزه رسانه میگوید: «رسانه‌های داخلی ما در تولید و روایتگری صحیح میراث فرهنگی ایران ضعف دارند و در این جنگ روایت ها رسانه های خارجی می خواهند آثار ما را از روح حقیقی آن خالی کنند و فقط به شکل و ظاهر آن می‌پردازند.

باید روح میراث فرهنگی را تقویت کنیم باید نهضت معرفی میراث فرهنگی را ایجاد کنیم و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم حضور اساتید و پیشکسوتان در این نهضت ارزشمند و مفید است.

ضرغامی گفت: پیشکسوتان و مفاخر حوزه میراث فرهنگی زحمات زیادی اعم از فعالیت مطالعاتی پژوهشی اجرایی در حوزه تمدنی ما کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده‌اند.»

البته ضرغامی در جای دیگری رویکرد خود را نسبت به اهمیت میراث فرهنگی اینگونه مطرح کرده است که؛ «مرمت آثار تاریخی نظر اسلام است» و این رویکردها نشان می‌دهد که جایگاه میراث فرهنگی امروزه نه تنها در بین مردم و فعالان این حوزه بلکه در حاکمیت نیز به دیدگاهی فراتر از یک وظیفه انتصابی رسیده است و امروزه ذاتا اعتقاد به میراث فرهنگی از راس گرفته تا کارشناسان در سطح اندیشه بالاتری قرار دارد.

مردم امروزه عمده‌ترین حافظان میراث فرهنگی هستند و هر کجا دیواری فرو بریزد و تاریخی به عمد مدفون شود، صدای انسانی هم بلند خواهد شد البته ممکن است رشد این مسئله در کشورمان بسیار سریعتر از عملکرد دولت مردان باشد اما امروزه می‌بینیم که میراث فرهنگی جای خود را در قلب همه اقشار باز کرده و فراتراز گذشته مورد توجه است.

باورمند شدن این اندیشه در دولت ها و ریشه دواندن آن در اذهان و مهم شدن میراث فرهنگی و ثروت دانستن آن و ریشه‌یابی ان در اسلام و ادیان الهی بیش از پیش قدرت گرفته است و توانسته جای خود را در اذهان باز کند  از طرفی نمی‌توان نقش ضرغامی را در تقویت میراث فرهنگی و باورمند کردن آن در حاکمیت نادیده گرفت.

خوب است؛ برای تایید اهمیت میراث فرهنگی از برخی سخنان «علی دارابی» قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث‌فرهنگی نیز یاد کنیم، آنجایی که وی به عنوان قائم مقام وزیر و متولی برگزاری رویدادها و جشنواره های تخصصی در این حوزه گفته است؛ گذر تاریخ در این سرزمین شاهد مردمانی بوده است که شمول رحمت الهی را در زندگی خود با خلق آثاری تبلور داده‌اند که امروز برای ما نه آن آثار بلکه روایت نهان در آن میراث‌فرهنگی نام ‌گرفته است.

وی زیست متعالی در این سرزمین را نیازمند پیوندی پویا بین گذشته و حال دانسته و گفته است؛ این زیست کیفی نیازمند باور، دانش، علوم و تجربه از گذشته تا به امروز است. مظاهر این انتقال همان است که امروز میراث‌فرهنگی می‌نامیم. این مظاهر تا خوانش نشوند تداوم پیدا نمی‌کنند و تا روایت نشوند قوام نمی‌یابند، زیرا وقتی از میراث‌فرهنگی سخن می‌گوییم، مرادمان همه چیزهای ارزشمندی است که به فرهنگ یک مملکت تعلق دارند.

از نگاه دارابی میراث فرهنگی حفاظت از تلاش مردمانی است که در گذشته زندگی کرده اند و ارزش های دیروز را به امروز منتقل کرده اند و این افراد،‌ همان بزرگانی هستند که از جهد و تلاش و ایثار بسیار در عرصه فرهنگ، علم و دانش به اجتهاد عملی و نظری رسیده‌اند.

و او معتقد است که اگر از ایران عزیز سخن می‌گوییم از مجد و عظمت، تمدن و فرهنگ و تاریخ آن با افتخار یاد می‌کنیم، یعنی از حکیم طوس به بلندای شاهنامه، به بزرگی حافظ و سعدی، از زکریای رازی، بوعلی سینا، رودکی و ملاصدرا و از عظمت مولانا، خواجه‌نصیر، ابوریحان و فارابی و دیگران می‌گوییم.

در رویداد تولیدات رسانه ای میراث فرهنگی چه گذشت؟

در میزبانی این رویداد طبق معمول، «مهران فاطمی» استاندار یزد حامی و پشتیبان حوزه میراث فرهنگی واقع شد و تصمیم‌ها بر این بود تا این رویداد در بهمن ماه برگزار شود البته برنامه ریزی اولیه، خبر از برگزاری اختتامیه در اواخر پاییز میداد که به درازا کشید و در بهمن ماه برگزار شد.

اما در این رویداد چه گذشت؟ مراسم افتتاحیه در بدو ورود فعالان و برگزیدگان و اصحاب رسانه به استان یزد در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود جزو دستگاه های متولی حوزه رسانه و مطبوعات است برگزار شد، در این مراسم، برگزیدگان آثار جشنواره انتخاب و هدایای مورد نظر را کسب کردند.

«سیدعباس فاطمی» دبیر این جشنواره هم در همان آغازین سخنان، تاکید کرد که هنوز در آغاز راه هستیم و باید از کمک بزرگ‌ترین میراث خود یعنی مشاهیر بزرگی که فرهنگ و تمدن ارزشمند ما را خلق کردند و هنرمندان بهره ببریم، لذا شورای به خصوصی متشکل از این فرهیختگان تشکیل شده است.

فاطمی خاطرنشان کرد: ۲۹۲۵ اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی ارسال شد، حجم آثار بالا بود که در ۱۶ بخش داوری انجام شد. محورهای جشنواره در هشت گروه اصلی و سه ابر گروه رادیو، فضای مجازی و سینما و تلویزیون به‌عنوان سه گروه اصلی معرفی شد.

دبیر جشنواره بیان کرد: در حوزه مستند کوتاه ۵۰۵ اثر و بخش مستند بلند بالای ۱۰۰ اثر در نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی شرکت کردند.

پس ازچندین سخنرانی، «علی دارابی» اعلام کرد که جامعه‌ای می‌تواند میراث‌تمدنی خود را به دنیا نشان دهد که هنرمندان‌شان را به تصویر بکشند و روایتگری کنند. اگر به تاریخ ۷ هزار ساله خود می‌بالیم مرهون تلاش‌های این مردان و زنان بزرگ در عرصه میراث‌فرهنگی است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در ادامه، تصریح کرد: اگر روایتگری و خوانشی صورت می گیرد مدیون تلاش رسانه‌هاست. کار رسانه حرکت بر روی میدان مین است و بسیار گرانقدر و اثرگذار است.

او ادامه داد: شهر جهانی یزد تنها متعلق به کشورمان نیست بلکه متعلق به جامعه جهانی است جامعه بشریت به شهر یزد افتخار می‌کنند و دارالعباده و دارالعلم شهر قنوت و قنات است.

به گفته دارابی،‌ برگزاری این جشنواره برای آن انجام شد که اصحاب میراث فرهنگی و هنرمندان و رسانه بتوانند با هم افزایی همدیگر، سواد میراثی جامعه را افزایش دهند.

به دنبال این رویداد، کارگاه های متعددی با حضور فعالان عرصه رسانه و سینما و تلویزیون در یزدبرگزار شد، در میان این نشست‌ و برخاست ها،‌ مراسم افتتاح ایرلاین «یزد ایر» رویداد مبارکی بود که همزمان با برگزاری جشنواره اتفاق افتاد و قائم مقام وزیر در این رویداد حضوریافت و سخنرانی کرد.

دارابی در مهمترین بخش از سخنانش با تاکید بر این که «لازمه توسعه گردشگری تامین زیرساخت های حمل و نقل است» گفت: این اقدام بزرگ برای مردم شهر میراث جهانی یزد بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود، چرا که مردم و شهروندان یزدی و کل آحاد جامعه بشری از این زیرساخت فراهم‌شده بسیار خرسند و بهره‌مند خواهند بود.

دارابی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های کلی نظام ماده ۱۷ برنامه هفتم، مسئله توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی توسط مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ شده است، گفت: برای جذب و جلب توریست و گردشگر لازم است خطوط هوایی و حمل‌ونقل و سایر بخش‌های راهی توسعه یابد و رابطه مستقیمی بین زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری نیاز است.

او با اشاره به اینکه تأمین همه امکانات تهیه یک شرکت پروازی بها سختی و دشواری همراه خواهد بود، گفت: شهر یزد از امتیازات خوبی برخوردار بوده و پر پرواز در این استان کلید خورد البته یزد تاکنون در زمینهٔ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشتاز بودند.

در بخشی دیگر از این رویداد؛ دو نشست مطبوعاتی هم با حضور علی دارابی در یزد تشکیل شد، نشست هایی که هر کدام پر از سوال و ابهام و چالش بودند، در بخشی از این نشست‌ها دغدغه بافت تاریخی شیراز مطرح و گفتمان‌هایی در این باره انجام شد و بعدا نیز صحبت‌ها به سمت و سوی جشنواره و اهداف دیگر این برنامه، سوق یافت.

نمایندگان استان یزد از میراث فرهنگی چه گفتند؟

«محمدرضا دشتی اردکانی» رییس فراکسیون گردشگری مجلس و نماینده اردکان، با بیان این که از زمان وزارت مهندس ضرغامی تاکنون شاهد تحول بسیار خوبی در وزارتخانه خصوصاً در معاونت‌ها هستیم، گفت: استان و شهر جهانی یزد مقاصد گردشگری بسیاری دارد، ما گنج های پنهانی در کشور داریم که هنوز کشف نشده است.

دشتی با بیان اینکه رسانه در دنیا حرف اول را می‌زند، گفت: امیدوارم اولین جشنواره رسانه‌ای بتواند کار خوبی را شروع کند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور باشیم.

او تصریح کرد: خشت خشت میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس ما باید خط قرمز مسئولین باشد، هویت ایرانی بسیار پتانسیل دارد و اگر کار اساسی انجام شود و سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر شود به‌عنوان یکی از ارکان مهم در اقتصاد کشور خواهد شد.

دشتی با اشاره به اینکه ردیف بودجه امسال برای حوزه میراث‌فرهنگی بسیار کم بوده است، تأکید کرد: با تأکید رئیس‌جمهوری و درخواست از مجلس شورای اسلامی مقرر شد بودجه این بخش اضافه شود.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: مسلماً اگر سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه میراث‌فرهنگی کشور انجام شود همچون دیگر کشورهای دنیا که به‌خوبی در این بخش سرمایه‌گذاری کردند و جذب گردشگر و سرمایه داشتند ما نیز می‌توانیم بهره‌های بیشتری با توجه به پتانسیل‌های خوب فرهنگی ببریم.

دشتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران ما نیاز به پول نفت، مالیات و فروش اوراق تأمین بودجه دارد، افزود: من آرزو دارم در آینده نزدیک یکی از شاخص‌ها و منابع بودجه کشور بخش گردشگری و میراث‌فرهنگی شود، قطعاً اگر وزارتخانه تقویت شود اقتصاد کشور تأمین خواهد شد و با توسعه گردشگری صدور انقلاب را خواهیم داشت.

او عنوان کرد: استان یزد کلکسیون کاملی از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کشور است و که میراث ملموس، ناملموس و طبیعی بسیاری دارد و در کنار جهانی‌شدن فرصت خوبی دارد که باید بیش‌ازپیش روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

«محمد صالح جوکار» نماینده مردم یزد و  اشکذر و دبیر فراکسیون گردشگری مجلس نیز تصریح کرد: کشور ما دارای میراث‌فرهنگی باارزش است که از سرمایه‌های امروزی ما محسوب می‌شود و اگر ما امروز از این فرصت‌ها استفاده کنیم بهترین و بالاترین تولید ثروت را در حوزه صنعت گردشگری خواهیم داشت.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه شناخت این میراث اهمیت دارد، افزود: در این امر رسانه‌ها نیز نقش بسیار مهمی دارند و همه رسانه‌ها سینما، رادیو، فضای مجازی و مکتوب کشوری نقش خود را در این حوزه دارند.

جوکار با تأکید بر اینکه رسانه‌هایی که در فضای مجازی فعالیت دارند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی هر دوربین و موبایلی که امروز در اختیار مردم است می‌تواند میراث گران‌بها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آن را ثبت و ضبط کند.

او تصریح کرد: جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث­فرهنگی که با ارزیابی آثار شرکت‌کننده و معرفی برترین‌ها در حال برگزاری است می‌تواند معرف خوبی برای فعالیت‌های میراث باشد تا در آینده گردشگران داخلی و خارجی که در مکان‌های تاریخی و فضای میراثی ما حضور یافته و بتوانند از این آثار فرهنگی و معنوی فیلم تهیه کرده و برای جشنواره‌های بعدی در کشور ارسال کنند.

جوکار بابیان اینکه هر چه قدر بتوانیم شناخت مردم دنیا و کشور را به این میراث گران‌بها معطوف کنیم قطعاً برای حفظ و نگهداری آن به‌عنوان یک میراث گران‌بهایی که سرمایه امروزی ما محسوب می‌شود، توجه بیشتری خواهد شد.

او ادامه داد: سعی می‌کنیم از این سرمایه‌های اساسی در اختیار، بهترین استفاده و برداشت را داشته باشیم و دیگر ساختمان‌های میراثی و اماکن تاریخی ما به‌عنوان مزاحم قلمداد نشوند، بلکه فرصت‌های بسیار مهم برای توسعه کشور خواهد بود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز باید یاد کنیم از کسانی که درگذشته این میراث عظیم را به پا کردند و این سرمایه‌ها را برای ما ایجاد کردند تا امروز ما از این سرمایه‌ها به‌افتخار یاد کنیم و از آن برداشت داشته باشیم.

و درنهایت نیز «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در راستای برگزاری نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به میزبانی استان یزد در خصوص اهمیت این رویداد اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌ها و آثار تاریخی فرهنگی که استان یزد به‌ویژه شهر یزد دارد، برگزاری جشنواره ملی می‌تواند یک شناخت خوبی نسبت به استان ظرفیت‌های آن در کشور ایجاد کند.

نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: برپایی این‌چنین برنامه‌هایی می‌تواند به‌خوبی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان‌ها را در سطح ملی، جهانی و بین‌المللی نشان بدهند و گردشگران زیادی را به استان یزد برای تماشای این هنرها و ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی جلب کند.

صباغیان تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های متعدد می‌تواند برای استان و شهر یزد درآمدزا بوده و آثار فاخر و جهانی یزد به ایرانیان و جهانیان بشناساند.

استانداریزد راس جشنواره تولیدات رسانه ای میراث فرهنگی

اما یکی از رئوس این جشنواره استانداری یزد بود که در این خصوص «مهران فاطمی» استاندار یزد در بخشی از این مراسم با تاکید بر این که، هنر الهام بخش، رهایی آفرین، مظهر تلاش و کوشش مستمر انسان برای رسیدن به قله‌های آزادی، عدالت، کرامت، معنویت، مهربانی، نشاط و بالندگی است و کارِهنرمند؛ کار مقدسی است چراکه خدای متعال اولین هنرمند هستی است، خاطرنشان کرد: پیامبران و انسان‌های بزرگ نیز هنرمند بودند زیرا تابلویی از زیبایی انسان را در برابر انسان‌ها قرار دادند و آگاهی و بیداری ایجاد کردند.

او ادامه داد: بی‌تردید هنر، آنگاه ماندگار می‌شود که شور و شعور را در هم آمیزد و در عمق جان اثر کند؛ کاری که پیامبران به ویژه رحمت للعالمین حضرت محمد (ص) انجام دادند.

این مسئول ابراز خوشحالی کرد که استان یزد و شهر میراث جهانی یزد میزبان اولین دوره جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی بوده است و ابراز امیدواری کرد که رویدادهایی از این دست تدوام یابد چراکه فرهنگ سازی برای حفظ مواریث فرهنگی؛ با مشارکت گروه‌های مرجعی همچون هنرمندان و به کار بردن ظرافت‌های هنری سهل‌تر، شیرن تر، ماندگارتر و اثر بخش تر خواهد شد.

فاطمی خاطرنشان کرد: تردید ندارم چنانچه ما مسئولین فرصتی مناسب برای هنرمندان این سرزمین فراهم کنیم گوهر هنر فاخر ایرانی، مثل همیشه در تمام عرصه‌های جهانی خواهد درخشید و نقش تاریخی و تمدنی خود را در کمال همبستگی انسان‌ها ایفا خواهد کرد.

البته فاطمی در جمع خبرنگاران نیز که به عنوان بخشی ازاین رویداد در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: این نشست تجلی آیه شریفه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه: به بندگانم بشارت بده، کسانی که همه سخنان را می‌شنوند و بهترین آن را پیروی می‌کنند» است زیرا در جریان آنها نظرات مختلف مطرح و در خصوص مسائل تصمیم گیری می‌شود.

وی در ادامه، تداوم نشست‌های هم اندیشی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را برای ایجاد فهم و تصویری مشترک از مسائل مهم مرتبط با این حوزه‌ها، ضروری دانست و با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در بستر فرهنگ قابل حل است، گفت: بیش از اعتقاد به لحاظ پیوست فرهنگی برای برنامه ها و پروژه ها، معتقد به «ضرورت حاکمیت روح فرهنگ و هنر بر تصمیمات و برنامه ها» هستیم لذا این موضوع در استان مورد توجه قرار دارد.

فاطمی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران تا جایی می تواند قد بکشد که فرهنگ، هنر و آموزش آن قد بکشد لذا باید توجه ویژه ای به این حوزه ها شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نگاه استان در برنامه ریزی ها، تمدن سازی است، تصریح کرد: علاوه بر لزوم توجه به بافت تاریخی و معماری قدیمی یزد و انجام اقدامات لازم در حوزه روایت های این بافت، باید از این سبک در ساخت و سازهای جدید نیز الهام گرفت.

استاندار یزد با اشاره به تغییر رویکرد استان در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن از آپارتمان سازی به ویلایی سازی، خاطرنشان کرد: ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن استان یزد به صورت بی هویت، بی اصالت و مغایر با بوم و سبک زندگی یزدی پذیرفتنی نبود لذا مبنا بر ویلایی سازی و رعایت عناصر معماری ایرانی_ اسلامی در ساخت و سازهای آن قرار گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه تمام سایت های نهضت ملی مسکن ما تحت عنوان پردیس زندگی نامگذاری شده اند، گفت: به طور کلی روح حاکم بر تصمیم گیری ها در حوزه مسکن، روح فرهنگی و منطبق بر اصالت ها قرار گرفته و در ساخت و سازهای پروژه های نهضت ملی مسکن استان عناصر ایرانی_ اسلامی به صورت شبیه سازی و مدرن شده محقق می شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش لازمه اوج گیری یزد در این مقطع زمانی و نقش آفرینی آن در تمدن سازی ایران اسلامی را برخورداری از دو بال «علم و فناوری» و «گردشگری» عنوان و خاطرنشان کرد: تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های خوبی در این راستا انجام شده که تحقق آن ها با جدیت دنبال می شود.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های استان یزد برای قرارگیری به عنوان محل برگزاری بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری، تصریح کرد: یزد میراث جهانی، نماد غلبه اراده انسانی بر محدودیت های محیطی و متعلق به همه جوامع انسانی است و این میراث، اصالت و افتخار باید ترویج، تبیین و به رخ کشیده شود.

امروزه از هر سو نیازمند دیده شدن و معرفی هستیم، دستاورد سالها تحریم فرهنگی و اقتصادی و تبلیغات علیه ایران شاید باید ایرانی منزوی و بدون نام و نشان باشد اما تلاش برای حفاطت از نام و ارزش های ملی و اسلامی و هویت واقعی کشور مسئله مهمی است که در چهره رویداد و همایش و نشست های تخصصی میتواند محقق شود.

انتهای پیام

نوشته جشنواره‌ها آینه انعکاس دهنده باورها اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *