به دنبال ثبت جهانی بافت جلفا تا عتیق با محوریت مواریث جهانی هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی می‌تواند منجر به ایجاد زنجیره اسکان و پذیرایی در بافت تاریخی اصفهان خصوصا محور از جلفا تا مسجد جامع عتیق شود، گفت: زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری در این منطقه می‌تواند با ورود صندوق احیا تقویت شود.
علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با صابتا با بیان اینکه اصفهان به عنوان یکی از استانهای فرهنگی کشور بسیار شناخته شده است اما باید برای طیف بزرگتری شناسانده شود، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های توسعه استان مربوط به مبحث گردشگری است که یکی از شاخه‌های گردشگری نیز میراث فرهنگی بوده و اولویت اولیه توسعه پایدار گردشگری در استان اصفهان به شمار می‌رود.
ایزدی با بیان اینکه امسال سعی کردیم سرمایه گذاری در بافت تاریخی را تسهیل کنیم، گفت: حمایت مادی و معنوی را در بافت تسهیل کردیم و در تعامل با همه دستگاه‌ها
با هدایت و حمایت صندوق توسعه و بهره برداری اماکن تاریخی شاهد اتفاقات خوبی بودیم و البته با در نظر گرفتن و پرداخت تسهیلات کم بهره درصدد پویایی بافت تاریخی و بعضا بافت‌های فرسوده شهر نیز هستیم.
وی با بیان اینکه بافت تاریخی کاشان و اصفهان یکی از بهترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌رود، گفت: از جلفا تا مسجد جامع عتیق یکی از محورها و بافت‌های بسیار ارزشمند اصفهان است که ریزدانه های بسیار واجد ارزشی در آن وجود دارد که بعضا مالکیت این ابنیه، با اداره کل میراث فرهنگی، دانشگاه، مجموعه راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها است.
ایزدی با بیان اینکه صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی می‌تواند منجر به ایجاد زنجیره اسکان و پذیرایی در این محور شود، گفت: زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری در این منطقه می‌تواند با ورود صندوق احیا تقویت شود.
وی با بیان اینکه استعداد ثبت جهانی محور تاریخی و فرهنگی مسجد جامع عتیق تا جلفا تحت عنوان بناهای ثبت جهانی هستیم گفت: ورود صندوق به این مقوله می‌توانیم شاهد حضور سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری در این منطقه باشیم.

باز شدن گره‌های میراث با توسعه گردشگری

وی با بیان اینکه اصفهان ابنیه ارزشمندی در سراسر استان خصوصا کاشان و نطنز و در مرکز استان دارد، گفت: اصفهان ظرفیت بی بدیلی دارد که برای بهره مندی از اقتصاد میراث فرهنگی قابل استفاده است اما علاوه بر اینکه این توسعه باید مبتنی بر علوم زیستی باشد باید بر واقعیت‌های جامعه نیز منطبق شود.
وی با اشاره به اینکه شعار امسال، براساس میراث فرهنگی و اقلیم باید مبتنی بر واقعیت‌ها و وقایع و حوادث و رویدادهای اقلیمی باشد، گفت: بدون شک امروز باید بخشی از گره اقتصاد را با گردشگری باز کنیم و همه بر این باور باشیم که در استان‌های تاریخی و فرهنگی بدون شک باید مبحث جدیدی بر مبنای میراث فرهنگی برای احیا و باز زنده سازی ابنیه ارزشمند داریم.
وی با اشاره به اینکه به دلیل تغییر نگاه و جایگزینی نگاه صرف بهره وری اقتصادی و ریالی در بافت‌های تاریخی و صرفا بهره برداری مالی، بافت‌های تاریخی خالی از سکنه شده‌اند، گفت: با چنین نگاهی، باعث شدیم که تغییری در شهرهای ما شکل گرفته و شهرها از مرکز تهی شوند و به حاشیه‌ها پرداخته شود.
این مسئول به ایجاد نگاه های طبقاتی اشاره کرد و گفت: محوریت و مرکزیت شهر معنای خود را از دست داد و بسیاری از بافت‌ها در مراکز شهرهای تاریخی خالی از سکنه شدند و مهاجرت در آنها اتفاق افتاد.
وی افزود: متاسفانه بعضا شاهدیم که مهاجرین و اقشار خاصی از جامعه، جایگزین افراد اصیل شدند و مرکز اصلی از سکنه و انتفاع خارج شد.
ایزدی به وضعیت مشابه عنوان شده در استان اصفهان و در خصوص بافت‌های تاریخی آن اشاره کرد و گفت: در بافت تاریخی، کاربری های غلط و تخریب‌ها را شاهد هستیم، هر چند در طول سنوات اخیر اتفاقات خوبی افتاده اما کاربری‌های مختلف اقتصاد این حوزه باید تقویت شود هر چند با تمام دستگاه‌های استان هماهنگی کردیم تا مردم را با بافت آشتی دهیم.
وی یکی از اصلی‌ترین مباحث را توسعه گردشگری دانست و گفت: باید گردشگران به بافت تاریخی بیایند و بازگردند و بهره اقتصادی داشته باشند تا چنین فرصتی به تغییر نگرش مثبت و در نهایت منجر به احیا شود.
وی در خصوص محور فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: با تعامل شهرداری معافیت‌هایی را در خصوص عوارض و خدمات در نظر گرفتیم و در قالب تبصره ۱۸ برای آن اهتمام کردیم و گردشگری به عنوان محور اصلی بافت شناخته شود و تولید مناسب خواهیم داشت و یه توسعه صنعت گردشگری برسد.

فعالسازی ظرفیت‌های غنی میراث اصفهان با گردشگری

وی با بیان اینکه امروز در بافت‌های شهرهای تاریخیمان سکونتگاه های بسیار کمی داریم، گفت: ظرفیت اصفهان در این باره، بسیار بالاتر است و با انگیزه بیشتر و تعریف رویدادهای مناسب‌تر شاهد رشد بیشتر کمی و کیفی باشیم.
وی یکی از اصلی‌ترین اتفاقات را تمایل گردشگران خارجی به استفاده از این زیرساخت‌های فرهنگی دانست و گفت: گردشگران می‌توانند بهترین مبلغ برای ما باشند و در شان فرهنگ و شکوه ایران اسلامی و اصفهان به عنوان قلب این سرزمین نقش مهمی ایفا کنند و با سرعت بیشتری رونق بدهیم از طرفی یکی از اصلی ترین اولویت هایمان معرفی ایران اسلامی در این منطقه است.
وی با بیان اینکه طلیعه امسال در نوروز طلیعه خوبی بدو گفت: شاهد استقبالی امیدوار کننده بودیم و امیدوار هستیم بتوانیم بافت را با همین محور و مسیر پیش ببریم و حفاظت بهتر و حراست بهتری داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد گردشگری و اقتصاد میراث فرهنگی مبتنی بر واقعیت‌های جامعه است و نان و اقتصاد حاصل از آن می‌تواند فرمایش رهبری مبنی بر تولید را پوشش دهد اما همین مسئله نیز اهتمام مجموعه‌های دیگر یعنی صنایع دستی را می‌طلبد.
ایزدی در پایان با تاکید بر اینکه رشد کمی و کیفی صنایع دستی و عرضه در همین بافت‌ها را نیز لازم داریم، گفت: بستر و زیرساختهای مربوطه می‌تواند کمک حال تولید کنندگان آثار صنایع دستی نیز باشد.
انتهای پیام

نوشته به دنبال ثبت جهانی بافت جلفا تا عتیق با محوریت مواریث جهانی هستیم اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *