بررسی وضعیت مرمت، احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی قزوین

در این سفر (۲۷ دی ماه ۱۴۰۰) بناهای تاریخی حمام تنکابني، خانه یزدی ها (میریان زاده)، مجموعه خانه های زینعلی و اسدی و خطیبی، گراند هتل و همچنین سرای بهشتیان، حیاط قهرمانی و حمام رضوی در مجموعه سرای سعدالسلطنه مورد بازدید قرار گرفت و ضمن گفت و گو با بهره برداران و سرمایه گذاران، تصمیمات لازم برای رفع مشکلات اخذ شد.

حمام تاريخي تنکابني متعلق به دوره قاجاريه بوده و در کنار بازار قزوين قرار گرفته است. این بنای تاریخی سال ۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. سال ۹۸ از سوی صندوق توسعه و احیا به منظور مرمت، احیا و بهره برداری خردمندانه به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و اکنون در مرحله مرمت قرار دارد.

 

خانه تاریخی یزدی ها (میریان زاده) از بناهای متعلق به دوره قاجار در قزوین است که در سال ۸۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این خانه متعلق به حاج ابوالقاسم یزدی بوده و در مجموعه بافت تاریخی قزوین در نزدیکی پهنه دولت خانه، کاروان‌سرای سعدالسلطنه و گذر صالحیه قرار دارد. این بنای تاریخی از سوی صندوق توسعه و احیاء به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده و اکنون آماده افتتاح است.

 

خانه تاریخی اسدی و زینعلی از بناهای با ارزش و منحصر به فرد قزوین با سبک معماری ویژه و متعلق به دوره قاجار است که در خیابان مولوی و محله قدیمی آقا معصوم قرار دارد و تزئینات بسیار زیبا و هنرمندانه آن بر ارزش‌های هنری و معماری این بنا افزوده است . این بنای تاریخی از دو حیاط مجزا با تناسبات مستطیل و نگینی تشکیل و در سه طبقه زیرزمین و همکف و اول ساخته شده است. خانه زینعلی تا حدودی مرمت و واگذار شده و در حال بهره برداری می باشد و خانه اسدی نیاز به مرمت دارد. خانه خطیبی نیز از خانه های متعلق به دوره قاجاریه و پهلوی اول، در کوچه خطیب شهر قزوین قرار گرفته و هم اکنون متروکه است. از نقطه نظر معماری ، تما فضاهای این خانه تناسبات هماهنگ معماری قزوین را دارد. این مجموعه تاریخی پس از واگذاری به بخش خصوصی از سوی صندوق توسعه و احیا، هم اکنون در مرحله طراحی قرار دارد.

 

مجموعه سعدالسلطنه در مركز تاريخي شهر قزوین و در مجاورت بازار و ارگ شاهي (طهماسبي صفويه) قرارگرفته است و يكي از بزرگترين بناهاي عمومي و سراهاي بازرگاني كشور در عصر قاجاريه و بزرگترين مجموعه كاروانسراي درون شهري ايران است که سال ۸۷ مدیریت احیاء و بهره برداری آن، از سوی صندوق توسعه و احیاء به سرمایه گذار سپرده شد. خوشبختانه با احیاء این مجموعه که می‌توانست در غفلت مسؤولان به نقطه منفی و پیامدهای آسیب‌زای شهری تبدیل شود، اکنون به یک محرک توسعه در آثار تاریخی استان و کشور شده است. سرای بهشتیان، حیاط قهرمانی و حمام رضوی از جمله بناهای واقع در این مجموعه تاریخی بود که وضعیت انها مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان فرصت های سرمایه گذاری معرفی شده است.

 

گراند هتل قزوین یکی از نخستین نمونه‌های هتل‌های مدرن به سبک اروپایی در ایران است که امروز به‌عنوان قدیمی‌ترین گراند هتل ایران شناخته می‌شود. این هتل یکی از یادگارهای ارزشمند دوره قاجار است که سال ۸۴  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در مجموعه باغ صفوی قزوین واقع شده است. این بنای تاریخی با ویژگی های ممتازی که دارد به زودی از سوی صندوق توسعه و احیا به عنوان یکی از فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی و به منظور مرمت، احیا و بهره بردرای خردمندانه معرفی خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *