بازدید از بافت و بناهای تاریخی بوشهر

در این سفر (۲۷ دی ماه ۱۴۰۰) بناهای تاریخی خانه آذین ، خانه نجفی ، خانه زنده پی ، خانه کمندی ، خانه گلشن ، عمارت مبارکی ، عمارت حاج رییس ، عمارت ملک مورد بازدید قرار گرفت و ضمن گفت و گو با بهره برداران و سرمایه گذاران، تصمیمات لازم برای رفع مشکلات اخذ شد.

عمارت آذين در اواخر دوره قاجار ساخته شده است و بنام صاحب آن آذين مشهور شده است . از ساختمان هاي زيباي بافت قديم بوشهر است كه تمام ويژگي‌هاي معماري ساحلي ايران را داراست و در دو طبقه ساخته شده است و داراي حياط اندروني است. این بنا هم اکنون در مرحله طراحی قرار دارد.

عمارت کمندی یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بوشهر است که قدمت آن مربوط به قاجاریه است. این عمارت به وسیله حاج علی اکبر اکابریان ساخته شده و دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی است که در حیاط اندرونی اتاق ها در چهار طرف حیاط و در سه طبقه ساخته شده و دارای یک زیر زمین است که از آن به عنوان انباری استفاده مي شد.

عمارت گلشن یکی دیگر از دیدنی‌های دوره‌ قاجار و جاذبه های گردشگری بوشهر است که در خیابان ساحلی، محله‌ی بهبهانی قرار دارد. در اطراف آن ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر قرار گرفته است. این بنا ۱۷۰ سال پیش ساخته شده است و مربوط به تاجری به نام آقای گلشن بوده که از آن استفاده مسکونی – تجاری می‌کرده است. این بنا هم اکنون در مرحله طراحی قرار دارد.

 

خانه نجفي از جمله بناهای باقیمانده از دوره قاجار در دل بافت قدیمي بوشهر است. کاربری اصلي این خانه در ابتدا تجارتخانه بوده و در دوره های بعدی کاملا اداری مي شود و در نهایت به عنوان خانه مسکوني مورد استفاده قرار گرفته است. ساختار کلي بنای خانه نجفي از گذشته تاکنون تغییرات اساسي نداشته است و کلیت بنا دستخوش مداخلات زیاد نشده است. این بنا به بخش خصوصی واگذار شده است.

عمارت مبارکی یکی از عمارت‌های بافت تاریخی شهر بوشهر است که در محله بهبهانی قرار دارد و در تاریخ ٢٧ دی ماه ١٣٧٩ به شماره ثبت ٢٩۴٧ به ثبت آثار ملی ایران در آمده است . این عمارت جزو نادرترین بناهایی است که اندرونی و بیرونی دارد و از مصالح بوم‌آور (سنگ‌های مرجانی، ملاط ساروج و رویه گچ استفاده شده است) و دارای حیاطی هیلانی است. این بنای تاریخی از سوی صندوق توسعه و احیا با هدف ایجاد بازارچه صنایع دستی و … به بخش خصوصی واگذار شد.

عمارت حاج رئیس مجموعه بزرگ و مجلل به جا مانده از دوران قاجار است که در ضلع شرقی بافت قدیم بوشهر قرار دارد. این عمارت تاریخی از جمله ساختمان‌های یگانه بوشهر است که بخشی از آن توسط میراث فرهنگی احیا و مرمت شده است و در مرحله تحویل به سرمایه گذار قرار دارد.

عمارت ملک بوشهر یکی از باشکوه ترین بناهای دوره قاجار در محله بهمنی شهرستان بوشهر ساخته شده و در سال ۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، به طوری که اکنون جزو آثار تاریخی و دیدنی استان این شهر به شمار می رود و مکانی جالب برای دوستداران تاریخ است. این بنا هم اکنون در حال مرمت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *