۷۰ زیرساخت اقامتی در سراسر کشور در بناهای صندوق توسعه و احیا

«مژده اشراقی» در گفتوگو با صابتا در خصوص بناهایی که به زیرساختهای اقامتی تبدیل شده‌اند به خانه ناصح‌زاده در استان آذربایجان اشاره کرد و گفت: عمارت شیرخورشید و کلاه فرهنگی، خانه صادقی و خانه آصف در اردبیل نیز جزو مجموعه‌هایی است که با کاربری هتل کاروانسرا مورد بهره برداری قرار گرفته است البته خانه شریعت و خانه خادم‌باشی اردبیل، سرهنگ بخردی و کاروانسرای گز استان اردبیل هم جزو اماکنی است که با کاربری اقامتی به بهره برداری رسیده‌اند.

وی با اشاره به خانه سالک و خانه بهشتیان در استان اصفهان، افزود: خانه مغنی و کاروانسرای مرنجاب خانه عامری‌ها و خانه کیوان، خانه آبشنگ و کاروانسرای کوهاب از این استان نیز جزو بناهای تاریخی صدوق احیا با کابری اقامتی است.

این مسئول با بیان این که کاخ شهرستانک البرز نیز جزو زیرساخت‌های اقامتی است، تصریح کرد: عمارت گلشن، خانه آذین، عمارت ملک و خانه نجفی بوشهر نیز مجموعه‌های اقامتی صندوق توسعه و احیا هستند.

اشراقی با تاکید بر این که خانه نظامیه تهران، خانه شریف و کاروانسرای شریف آباد خراسان جنوبی و خراسان رضوی جزو میراث ارزشمند صندوق احیا با کاربری اقامتی به شمار می‌روند، گفت: خانه محسنی و کاروانسرای افضل خوزستان، کاروانسراهای شاه عباسی و ایوانکی سمنان و همچنین خانه حشمت‌الشکر، خانه طاهریان و خانه افشاریان از این استان هم جزو بناهایی با کاربری اقامتی هستند.

وی با اشاره به دیگر استان‌ها در حوزه بناهای اقامتی صندوق توسعه و احیا تصریح کرد: عمارت شاپوری، خانه کازرونیان، هتل آپادانا در استان فارس، خانه بهروزی، خانه زینعلی و اسدی و خطیبی، خانه میریان‌زاده قزوین، خانه زرشکیان، خانه فیض مهدوی و خانه رنده‌کش کرمانشاه، کاروانسرای وکیل، خانه امینیان و خانه غفاری کرمان نیز جزو این بناهاست.

این مسئول ادامه داد: مجموعه بلاد شاپور و کاروانسرای رابط سفید در گلستان، خانه مغیث‌الاسلام لرستان، کاخ منوچهری و خانه قریشی مازندران، عمارت امیرمفخم مرکزی، کاروانسرای تاج‌آباد همدان، مجموعه چرخاب، خانه کازرونی، خانه اسماعیل مرغون، ابرکوه، هتل لاله، باغ نمیر، خانه تاریخی فهادان، سوئیت‌های جدیدالاحداث باغ پهلوان‌پور و حجت‌الاسلام وزیر از یزد نیز جزو بناهایی با کاربری اقامتی هستند.

اشراقی در خصوص بناهای تحویل داده نشده با کاربری اقامتی نیز تصریح کرد: عمارت حاج رییس، عمارت هفته، قلعه سوزنگر، ارگ محمدحسین خان نارونی، قلعه حیدرآباد و خانه قریشی نیز جزو بناهایی با کاربری اقامتی هستند.

رییس اداره نظارت بر پروژه های صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی در پایان نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از این بناها کاربری‌های فرهنگی، خدماتی، پذیرایی، هنری و آموزشی نیز در این باها وجود دارد.

یکی از زیرساختهای مهم توسعه گردشگری کشور اقامتگاه‌ها هستند به طوری که امروزه توان توسعه اقتصادی بر پایه گردشگری و توسعه این حوزه نیازمند توسعه اقامتگاه‌هاست یکی از اقداماتی که صندوق توسعه و احیا در راستای توسعه گردشگری کشور و کمک به اقتصاد ملی و داخلی با رویکرد توانمندسازی جامعه محلی و ذی نفعان و همچنین بخش خصوصی انجام داده است، احیای مواریث تاریخی با کاربری اقامتی و توسعه اقتصاد گردشگری در نقاط مختلف کشور است.

حدود ۷۰ بنا با کاربری اقامتی در کشورمان ایجاد شده‌اند که تحت مالکیت صندوق احیا هستند و این روند توسعه‌ای با محور بخش خصوصی جزو سیاستگذاری‌های صندوق بوده و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

نوشته ۷۰ زیرساخت اقامتی در سراسر کشور در بناهای صندوق توسعه و احیا اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *