کاروان‌سرای گویجه‌بِل اهر و خانه عبادی آمل احیا می‌شود

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، امروز یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ده صبح، جلسه کمیسیون مزایده ده بنای تاریخی کشور‌ با هدف بازگشایی پاکت‌های مزایده در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
در این جلسه که مدیر عامل، دو نفر از اعضای هیئت مدیره و مدیران صندوق و همچنین نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور حضور داشتند، پاکت‌های پیشنهادی مربوط به دو بنای گویجه‌بِل اهر و خانه عبادی آمل بازگشایی و سرمایه‌گذار آن مشخص شد.
لازم به ذکر است با برگزاری مزایده از سوی صندوق توسعه واحیا، مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری در مدت معین مربوط به ده بنای تاریخی و فرهنگی در هفت استان و در شهرهای اردبیل، سبزه‌وار، تربت حیدریه، گرگان، کرمان، آمل، قزوین و اهر وارد مزایده شده است.

معرفی کاروانسرای کوهستانی گویجه‌بِل

گفتنی است کاروانسرای کوهستانی گویجه‌بِل در فاصله ۹۵ کیلومتری تبریز و در جاده تبریز به هریس قرار دارد که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. این بنا دارای پلان مستطیل شکل بوده و گوشه‌های بنا با چند برجک‌ تقویت شده است.

این کاروان‌سرای عظیم، ده سالن بزرگ دارد و و از آن به عنوان کاروان‌سرای کوهستانی استفاده شده است. مهم‌ترین ویژگی این بنا، بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستان‌های سخت و پربرف است. نوع معماری این اثر زیبا، متناسب با منطقه آذربایجان طراحی شده است.

معرفی خانه عبادی آمل

خانه تاریخی عبادی، در بافت قدیم شهر آمل واقع شده و نوع معماری آن، متعلق به دوران پهلوی اول است. در گذشته بنای مذکور در اختیار حاج علی ارباب بوده است و در سال‌های بعد مالکیت این بنا به آقای عبادی منتقل شده است از این رو به همین نام شناخته می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد مزایده اشاره شده را در این پیوند بخوانید:

احیای ده بنا در چهار گوشه ایران؛ از اردبیل تا کرمان

 

گزارش تصویری این جلسه نیز در این پیوند قابل مشاهده است:

جلسه کمیسیون مزایده ده بنای تاریخی برگزار شد / کاروان‌سرای گویجه‌بِل اهر و خانه عبادی آمل احیا می‌شود

نوشته کاروان‌سرای گویجه‌بِل اهر و خانه عبادی آمل احیا می‌شود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *