کاخ ناصری به مزایده گذاشته می‌شود

 

در استان تهران و شهر پاکدشت بنای تاریخی کاخ ناصرالدین میرزا قرار دارد که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و قدمت آن متعلق به دوران قاجار است و عرصه و اعیان آن به ترتیب ۱۵۰۰۰ و ۶۵۴ مترمربع می‌رسد.

این بنای دو طبقه که کاربری امروز آن فرهنگی هنری پذیرایی در نظر گرفته شده در گذشته کاربری اقامتی دارد.

اين بنای قاجاری متعلق به ناصرالدين ميرزا يكي از فرزندان مظفرالدين شاه  است و بـه دليـل قدمت تاريخي آن بارها مرمت و بازسازي شده است. اين بنا اكنون در ميان حياطي كه پيرامون آن را حصاري از خشت و گل با چهار برج مدور فرا گرفته قرار گرفته به حيات تاريخي خود ادامه مي‌دهد.

عمارت از دو طبقه با یک آب انبار و دو ایوان تشکیل شده است و تا سال ۱۳۸۸ دور تا دور محوطه بنا مملو از درختان میوه بود اما به دلیل خشکسالی، آب کمتری به عمارت رسید به همین دلیل بسیاری از درختان باغ خشک شدند.

در مورد دیگر بخش‌های این عمارت باید بدانیم که کوشک و باغ ناصریه تنها نماد زنده و حائز اهمیت باقیمانده از دوران قاجاریه برای ساکنان پاکدشت است در اصلی مجموعه در محل ورود به کوچه باغ و تردد اصلی با کالسکه بوده است که تا پیش از واگذاری از سوی سازمان میراث فرهنگی در سال‌هایی که متروکه رها شده بود به دلیل تردد اراذل و اوباش آن را با گِل پوشانده بودند.

اگرچه در طبقات دیگر عمارت ناصریه به مرور زمان آشپزخانه‌هایی ساخته شده اما مطبخ خانه به همان شکل قدیم خودش باقی‌مانده البته در و پنجره‌های قدیم هم به همان شکل باقیمانده‌اند.

امروزه تردد به این بنا از طریق دروازه‌ای جدید صورت می‌گیرد. وسعت این مجموعه در حدود ۱۵ هزار مترمربع بوده که امروزه فقط حصار پیرامونی با سه برج در سه کنج آن و سردر آجری و بنای اعیانی در میانه آن  به همراه حوض آبی باقی مانده است.

تزئينات این عمارت نیز شامل گچبري، مقرنس‌هاي كوچکك آيينه كاري و تزئينات فلزكاري و آجركاري در قاب پنجره‌ها بوده است البته باید بگوییم که عمارت اصلی شامل دو طبقه بوده که در سال‌های اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران مرمت شده است.

دور تا دور عمارت ناصریه زِه‌کشی شده تا از ورود رطوبت به داخل عمارت جلوگیری شود و همچنین این بنا در سال ۱۳۹۶ به بخش خصوصی واگذار و مرمت‌هایی نیز در آن صورت گرفته است.

انتهای پیام

نوشته کاخ ناصری به مزایده گذاشته می‌شود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *