چرا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مفید است؟

دکتر «علی وقف‌چی» که اکنون مشاور صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی است، در گفت‌وگو با صابتا، در خصوص طرح یارانه‌ها اظهار کرد: عدالت در ابعاد مختلف و سایر بخش‌ها از ضروریت‌های یک کشور توسعه یافته محسوب می‎شود و تمام ادیان به خصوص دین مبین اسلام و ائمه معصومین نسبت به اجرای عدالت در جامعه در ابعاد مختلف پافشاری داشته‌ و در این مسیر هزینه زیادی پرداخت کرده‌اند در حالی که به دلایل مختلف نتوانسته‌ایم نظرات اسلام را در کشورهای مسلمان عملیاتی کنیم.

وی افزود: البته مهمترین دیدگاه‌های اقتصادی در دین اسلام وجود دارد که اگر به آن عمل می‌کردیم امروز با چالش‌های بزرگ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و…  روبرو نمی‎شدیم.

وی مصداق این مقوله را اینگونه بیان کرد که؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید «اگر از دری فقر آمد از در دیگری ایمان می‌رود» و همین حدیث، بزرگترین شعار اقتصادی و دیدگاه کاربردی اقتصاد به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) به برادر خودش عقیل در مقابل خواسته بیش دیگران از بیت‌المال با وجود اینکه برادر خودش است می‌فرماید «برادر خود و نزدیکترین خود است از بیت المال نمی‌توانم سهم بیشتری به شما پرداخت کنم».

این فعال سیاسی با اشاره به درامد نفتی کشورمان تصریح کرد: در ایران با شروع استفاده از نفت به عنوان اولین درآمد اقتصادی از حدود صد سال گذشته تاکنون بر مبنای مسیری غلط، متاسفانه درآمد حاصل از منابع کشور به جای توزیع عادلانه براساس سرانه جمعیت، براساس میزان برخورداری افراد تقسیم شده و بیشتر از بیت المال به صورت یارانه استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان این که بیت المال به صورت یارانه در بخش‌های مختلف از جمله گاز، برق، آب، بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های دامی به صورت ناعادلانه تقسیم شده گفت: از طریق اعطای ارز، زیر بنای بی‌عدالتی و توسعه نامتوازن و نابودی تولید کشور را رقم زده‌ایم به دلیل اینکه اولا این یارانه‌ها به جای هدایت به سمت تولید کنندگان داخلی (روستاها) و مصرف کنندگان (غالبا شهر نشینان) هدایت شد.

وقف چی با بیان این که به جای اینکه براساس سرانه جمعیت یارانه‌ها تقسیم میشد براساس میزان برخورداری تقسیم شده است، گفت: یعنی به صورت ناخواسته عده ای از جیب دیگران ارتزاق کرده‌اند یعنی اینکه عده ای چندین صد برابر عده ای دیگر از یارانه استفاده کردند.

وی با بیان این که یارانه‌های مورد اشاره قاعدتا مستقیم به دولت داده شده و مدیریت تولید و عرضه را دولت و مدیریت مصرف را مردم انجام داده است، گفت: چندین برابر هزینه‌ای که مردم بابت منابع انرژی و غذا و دارو پرداخت کرده اند را دولت به صورت ناعادلانه تقسیم کرده و خروجی آن هدر رفت منابع انرژی است؛ مثلا در برق و آب شرب حدود ۴۰ درصد هدر رفت داریم و دلیل آن یارانه‌هایی است که دولت‌ها به جای پرداختن به مردم به صورت غیرمستقیم میپردازند و بیت‌المال را مجددا به وزارتخانه‌های مربوط پرداخت می‌کنند.

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با بیان این که اعطای یارانه دولت باعث شده که در تمام بخش ها اتلاف منافع داشته باشیم، گفت: در خصوص اعطای یارانه به واردات علاوه بر موضوع ایجاد بی‌عدالتی، شکاف طبقاتی و… باعث ضربه مهلک به تولید کشور شده به این معنی که وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی و سایر محصولاتی که می‌توان در کشور تولید کرد، وارد کشور شود، یک تولید کننده داخلی با ارز آزاد حداقل ۲۵ هزار تومانی تولید می‌کند یعنی اینکه هزینه تولید برای تولید کننده ۶ برابر هزینه وارد کننده است، در نتیجه علاوه بر ضربه مهلک به تولید امکان ایجاد رقابت در بازار را نیز از دست می‌دهیم.

وی با بیان این که در حال حاضر دولت سیزدهم با آغاز به حذف یارانه‌ها نوید بخش آینده‌ای روشن برای اقتصاد کشور است، گفت: امیدواریم روزی برسد که تمام یارانه‌ها از بخش‌های مختلف حذف و به مردم و زیرساخت‌ها اختصاص یابد.

وقف چی در خصوص مزایای مهم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: علاوه بر توزیع عادلانه بیت المال می‌تواند به استقلال ارزی کشور که یکی از تهدیدها در شرایط تحریم است کمک کند و همچنین تولید داخلی را تقویت کرده و کمک به اشتغال پایدار در داخل کشور و بالا بردن بهره وری در آب و خاک و در نتیجه تولید محصولات کشوری شود.

وی با تاید بر این که این مهم، فساد و رانت را به حداقل می‌رساند اظهار کرد: معتقدیم باید دولت ارز را آزاد کند چرا که حتی ارز نیمایی فسادزاست و رفع موانع تولید نهاده‌های دامی داخل کشور را انجام دهد اما همین بحث یارانه‌ها فرصت خلاقیت مهارت نوآوری را در بخش‌های مختلف کشاورزی، تقویت کند و تولید با محوریت علم تحقق پیدا کند و همچنین مسیرهای هدر رفت منابع از بین برود.

انتهای پیام

نوشته چرا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مفید است؟ اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *