هر چهارشنبه مهمان تالار «هویت و معماری ایرانی» باشید

سلسله گفتگوهای تالار «هویت و معماری ایرانی» در کلاب هاوس تلاشی است که توسط «گروه عملکرد، ساخت، فضا» مشتمل بر گروهی از معماران ایرانی با همیاری «شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور » و «صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی» و با هدف توجه به عوامل ایجابی و سلبی و همچنین تحقق معماری ایرانی در دوران معاصر برقرار می‌شود.

در این گفتگوها تلاش می‌شود با حضور اندیشمندان و صاحب نظران عرصه فرهنگ و معماری ابعاد مختلف موضوعات مورد نظر مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

تالار «هویت و معماری ایرانی» در کلاب هاوس آنچنان‌که از نام آن پیداست، دو مفهوم محوری “هویت” و “معماری ایرانی” را مورد توجه قرار داده است مباحث مربوط به هویت، هرچند در آغاز متوجه موضوع بحران هویت بود، ولی مسیر بعدی آن به سمت بازسازی هویت کشیده شد.

هویت اجتماعی فرهنگی و مظاهر آن نظیر معماری و شهر، نه تنها ارتباط اجتماعی را امکان‌پذیر می‌کند بلکه به زندگی افراد هم معنا و شخصیت می‌بخشد. در ضمن فرایندی برای خودشناسی جوامع بشمار می‌رود.

هویت‏مفهومی کلیدی‌ است که ذهنیت افراد جامعه را شکل می‌دهد و به مدد هویت مردم می توانند بگویند چه کسی هستند و از این رهگذر به خود حقیقی‌شان آگاهی پیدا می‌کنند .

از نظر بخش قابل توجهی از صاحب نظران، معماری ایران طی یک قرن اخیر (به قرائتی از صفویه، به روایتی همزمان با حکومت قاجار و به قرائتی دیگر همزمان با انقلاب مشروطه و ….)  رفته رفته و بطور تصاعدی  با مشکلات جدی دست به گریبان است. هر چند برای این مشکلات دلایل متعددی برشمرده شده اما یکی از کلیدی‌ترین دلایل را دور شدن از هویت و شخصیت ایرانی در معماری صد سال اخیر ایران بر شمرده‌اند .

بحث و گفتگو پیرامون هویت ایرانی گرچه موضوعی بسیار طولانی همپای فرهنگ و تمدن پر سابقه ایران نیست اما به ویژه در دوره معاصر موجبات بحث و گفتگوهای جدی را در سطوح مختلف فراهم آورده است.

توجه به هویت ایرانی و مظاهر و مصادیق آن از جمله معماری و شهر اهمیت دارد از انجایی که هویت مفهومی پر قدرت است که میتواند به توسعه پایدار بیانجامد، قادر به بسیج امکانات و نیروهای اجتماعی فرهنگی و حتی اقتصادی است و در دنیای معاصر عامل اصلی تقق توسعه همه جانبه و پایدار بشمار می‌رود لذا هر گاه سخن از توسعه پایدار ایران از منظر نقش و جایگاه معماری و شهرسازی ایرانی  به میان آید ناگزیر باید به موضوع هویت ایرانی نیز ورود کنیم و ماهیت و ویژگی‌های آن را مورد توجه قرار دهیم.

از طرفی هرگاه صحبت از معماری و شهرسازی ایرانی می‌کنیم نیازمند مولفه‌های قابل شناسایی این گونه از معماری و شهرسازی هستیم. تلاشهایی نظیر تقریرهای مرحوم محمد کریم پیرنیا در زمینه شناسایی اصول معماری ایرانی در همین راستا قابل طبقه بندی ست. پس از تلاش‌های وی، اندیشمندان دیگری نیز در این زمینه تلاش کرده‌اند. بهروی معماری و شهرسازی ایرانی به عنوان یکی از عناصر فرهنگ و هویت ایرانی موجودیتی غیرقابل انکار دارد و باید برای شناخت ابعاد مختلف موجودیت آن تلاش کرد.

جوهر معماری ایرانی همانست که علاوه بر اینکه در طول تاریخ طولانی ایران امری واحد بوده با حفظ تنوع، انعطاف و  تغییرات بطئی، مسیری رو به رشد را طی کرده و  همواره موجد خلق آثاری یگانه و ستودنی و البته روزآمد شده است.

شناخت مولفه‌های هویت ایرانی شرط لازم ورود به بحث ” هویت معماری ایرانی ” است اما شرط کافی آن شناخت ویژگی های معماری ایرانی ست تا در تعامل این دو مفهوم بتوان راهبردهایی برای تحقق هویت ایرانی در معماری معاصر  جستجو کرد.

در این گفتگوها ضمن توجه به عوامل ایجابی نباید از عوامل سلبی عدم تحقق معماری ایرانی در دوره معاصر غفلت کرد دور جدید این گفتگوها در سال ۱۴۰۱ در ادامه سال ۱۴۰۰ تلاش خواهد کرد با اتکای به اندیشه و تجارب صاحب نظران عوامل فوق را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار دهد و امید است از خلال این گفتگوها مخاطبین بتوانند ضمن آشنایی با هویت و معماری ایرانی با راهکارهایی عملی برای عبور از بحران فعلی آشنا شوند .

در کلاب هاوس ، کلاب ” هویت و معماری ایرانی” به ادرس ذیل میتوانید عضو اتاق شوید:

لینک کلاب (هویت و معماری ایرانی) جهت عضویت :

https://www.clubhouse.com/club/%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8

نوشته هر چهارشنبه مهمان تالار «هویت و معماری ایرانی» باشید اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *