میراث فرهنگی و تاریخی باید به‌عنوان یک هویت در نظر گرفته شود

پایگاه خبری صابتا- در این مراسم، دارابی با اشاره به اقدامات شکل‌گرفته در دوره جدید شهرداری تهران، در مورد همکاری‌های مشترک گفت: «اقدامات خوبی انجام شده که باید با همت ویژه و البته دقت ادامه پیدا کند و یکی از این موارد توجه به شهر ری است‌ که این منطقه پر از جاذبه های تاریخی است و امیدواریم با اهتمام شهرداری، میراث فرهنگی و سایر نهادها، مجموعه تاریخی شهر ری، برج طغرل، منطقه‌ باستانی کهریزک، حرم حضرت امام خمینی(ره)، بهشت زهرا و قبول مطهر شهدا به یک سایت بزرگ تاریخی، زیارتی و گردشگری در قلب تهران می‌تواند شکل بگیرد.»

دارابی با بیان اینکه شیوه‌ همکاری و تعامل در نقشه جامع، راه دیگری برای همکاری‌های مشترک است، توضیح داد: «کمک برای شناساندن موزه‌ها و مراکز تاریخی از جمله تابلوهای راهنمای شکیل و وزین و حتی فضای سبز اطراف آن بخشی از کارهایی است که شهرداری می تواند به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کمک کند.»

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین در این دیدار بر راه‌اندازی و نیاز تهران به یک موزه اختصاصی تاکید کرد.

زاکانی شهردار تهران نیز با اشاره به همکاری‌های مشترک صورت‌گرفته میان شهرداری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوره جدید اشاره، گفت: «برای همکاری بیشتر،  نیازمند تشکیل کارگروه ویژه میان شهرداری و وزارت میراث فرهنگی هستیم. ضروری است، در کنار تهران؛ شهر هوشمند، موضوع میراث فرهنگی و تاریخی نیز به‌عنوان یک هویت در نظر گرفته شود و تهران با این پیشینه قطعا نیازمند هویت میراثی است و شهرداری تهران با تمام توان؛ به دنبال تحقق این مهم است.»

هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء، در حاشیه این نشست، مطرح کرد: «بافت‌های تاریخی و فرهنگی شهرها آثار گرانبهایی از فرهنگ، دانش معماری و شهرسازی بومی هستند و به‌عنوان جزیی از هویت اجتماعی هر قوم و کشوری تلقی می‌شوند. این بافت‌ها در شهرهای ما، ظرافت و زیبایی و روح خلاق مردمی را به نمایش می‌گذارد که طی سالیان دراز، آن‌ها را بر طبق سنن، فرهنگ و نوع معیشتشان به وجود آورده‌اند. بافت‌های کهن شهری، مکتبی خلاق و زنده برای درک موقعیت انسان در جهان و پیوند او با گذشته هستند، لذا به‌منظور مرمت، احیاء و بهره‌برداری از این آثار ملموس با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی آن به‌عنوان میراث ناملموس ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های حاکمیتی و اجرائی کشور اقدام به حمایت از مالکان و متصرفان بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور کنند. لذا انتظار می‌رود با اجرای قوانین و مقررات مربوطه توسط شهرداری تهران، زمینه احیا و باززنده‌سازی این اماکن فراهم شود. تبادل تفاهم‌نامه دوجانبه فی مابین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تهران می‌تواند گام مهمی در حفاظت از این مواریث تاریخی و فرهنگی باشد.»

پیشنهادهای ارائه‌شده در این راستا، به شرح زیر است:

شناسایی، تعین و اعطای کاربری و مجوز بهره‌برداری بناهای تاریخی و فرهنگی شهر تهران توسط صندوق احیاء به استناد بند ز ماده ۱۱۴ قانون برنامه توسعه چهارم.
مرمت، احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی شهرداری تهران توسط صندوق احیاء با حفظ حقوق مادی و معنوی آن برای شهرداری تهران.
نگهداری فضاهای سبز مجموعه بناهای تحت مالکیت وزارت متبوع توسط شهرداری تهران.
معافیت بناها و اماکن ثبت‌شده یا واجد ارزش تاریخی از تمامی عوارض و ضوابط شهرداری اعم از پارکینگ و غیره وفق قوانین ابلاغی.
تملک و بهره‌برداری از خانه مشاهیر و شخصیت‌های ملی، سیاسی، ورزشی و ادبی و… به‌عنوان خانه‌موزه‌های تعاملی و تجربه محور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به‌منظور معرفی این شخصیت‌ها به‌عنوان سرمایه و ثروت‌های اجتماعی و فرهنگی و تبدیل این اماکن به مکان رویدادهای شهر تهران.
تهیه طرح مدیریت یکپارچه بافت تاریخی تهران (بازار و محله‌های مجاور).
حمایت شهرداری تهران از مالکان و متصرفان بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی شهر تهران به‌منظور مرمت و احیاء از طریق سازمان نوسازی شهر تهران و مشابه حمایت‌های مالی و معنوی از بافت‌های فرسوده و ناپایدار.
کمک‌هزینه طراحی.
ارائه تسهیلات کم‌بهره جهت مرمت بناها و اماکن ثبت‌شده و واجد ارزش تاریخی شهر تهران
نگهداری و احیاء قنوات و مسیل‌های شهر تهران واقع در مجموعه‌های تحت تملک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
بهسازی و ساماندهی تابلوهای راهنمای بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی شهر تهران.
حمایت از هنرمندان، فعالان و پیشکسوتان صنایع‌دستی و فرش دستباف
طراحی مسیرهای گردشگری شهر تهران با تأکید بر آثار و ارزش‌های ملموس و ناملموس شهر تهران.
حمایت از موزه های خصوصی در بناهای تاریخی
ایجاد دفاتر تسهیلگری مرمت و احیای بناهای تاریخی در بافت‌های تاریخی با همکاری ، شهرداری تهران

منبع عکس: مجتبی عرب‌زاده/ http://www.tehranpicture.ir

نوشته میراث فرهنگی و تاریخی باید به‌عنوان یک هویت در نظر گرفته شود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *