میراث فرهنگی بزرگترین عامل انسجام بشری است/تقاضای من از بزرگان روایتگری است

«سید عزت‌الله ضرغامی» عصر دوشنبه ۱۳ تیر در نخستین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران که در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، با بیان این که به تعبیر مقام معظم رهبری، چهره‌های ماندگار جزو بیت المال هستند و باید حفظ شده و به بهترین نحو از آنها استفاده شود، گفت: مدیریت داشته‌ها یکی از مسائل مهم در اداره کشور است و بخش مهمی از آن به این داشته‌های ارزشمند برمی‌گردد که پرورش، تکریم و آموزش جزو این بخش از مدیریت است اما بخش مهمتر از نظر من مربوط به تولید می‎شود.

وی با بیان این که میراث فهرنگی نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی مایه قوام است تصریح کرد: ما باید این میراث‌فرهنگی را ترویج دهیم از طرفی میراث‌فرهنگی در دنیای بی‌هویتی امروز شناسنامه ماست؛ در دنیای بی‌هویتی که با ابزار رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی برخی از کشورها به دنبال ایجاد هویت برای خود هستند، میراث‌فرهنگی شناسنامه ما به حساب می‌آید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر این که امروز کشور ما از اختلاف رنج می‌برد، گفت: این در حالی است که همه با یک هدف مشخص یعنی خدمت به مردم حرف می‌زنند، اما خروجی آن چیزی دیگری است، این مسئله برای ایران با چنین پشتوانه‌ تاریخی اصلا مطلوب نیست لذا باید از دل این ایران با این پیشینه غنی فرهنگی مودت و دوستی در بیاید.

ضرغامی با اشاره به این که میراث فرهنگی ما جایگاه برجسته و بی بدیلی در تشخص هویتی ما دارد، گفت: در همه دوره‌ها همینطور است و میراث ملموس ما در حد اعجاز است و ارزش واقعی آن به روح آن اثر برمی‌گردد چرا که این میراث فرهنگی برآمده از فکر و رفتار است.

وی یادآور شد: من پیش‌تر نیز این را گفته‌ام که پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک شاید یکی از ترجمه های صالحی برای ایمان و عمل صالح باشد که بارها در قران نیز به این مسئله تاکید شده است.

این مسئول با بیان این که اگر امروز اورامانات را ثبت جهانی می‌کنند به علت سختکوشی و کار و تلاش  و سبک زندگی است، گفت: باغهای حاصل خیری که این مردم افریده اند ناشی از ذره ذره خاکی است که به انجا برده‌اند اما وظیفه ما در وزارتخانه این است که تا جایی که در توان داریم روح میراث فرهنگی را تقویت کنیم و نهضت معرفی را درست انجام دهیم و از رسانه ها درست حمایت کنیم، ما باید عقب ماندگی را در تولید محتوا درا ین حوزه جبران کنیم.

وی با تاکید بر این که حوزه میراث‌فرهنگی حوزه تمدنی ملت ایران است، گفت: میراث ما متعلق به دنیا و متعلق به بشر است. من در هر جای دنیا که سخنرانی و دیدار دارم به آن‌ها یادآوری می‌کنم که مفاخر متعلق به همه هستند. میراث‌فرهنگی بزرگ‌ترین عامل انسجام بشری است، آن چیزی است که همه انبیا و مشعل‌داران هدایت به دنبال آن بودند و امروز می‌بینیم که میراث‌فرهنگی بهترین عامل و ابزار برای این انسجام است.

ضرغامی با اشاره به جایگاه تبیین خاطرنشان کرد: امروز به اندازه‌ای این مسئله مهم است که تبدیل به جهاد شده و از آن به عنوان «جهاد تبیین» یاد می‌شود، امروز وقتی در اینترنت میراث‌فرهنگی را جستجو کنیم، ممکن است حرف‌هایی بیاید که بیگانه است. ما کم تبیین می‌کنیم، با آمدن فضای مجازی باید این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، چراکه اگر این کارها را نکنیم، این داشته‌ها شاید مدفون شود و من در این باره قبلا هشدار داده‌ام.

وی در ادامه به گنجینه‌های پنهان در مخازن موزه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: ما در میراث‌فرهنگی پدیده نامیمونی با عنوان‌ مخزن داریم، بخش کوچکی از گنجینه‌های ما در موزه‌ها قابل نمایش هستند که البته نحوه نمایش آنها هم در شأن آن آثار نیست و بخش عمده در مخازن و قفسه‌های خاک گرفته است.

وی با گلایه از این که ارزشمندترین آثار ما به صورت فله‌ای انبار شده است، گفت: اما مهم‌تر از آن که وظیفه من است، این است که در آن بخشی که به نمایش می‌گذاریم تا چه حدی قدرت روایت داریم؟ آیا توانسته‌ایم همین اشیا و آثار را به خوبی معرفی و روایت کنیم؟ ما اگر روایت نکنیم دیگران برایمان روایت می‌کنند.

ضرغامی با اشاره به این که تقاضای من از بزرگان و مفاخر کمک و هدایت در حوزه روایتگری است، گفت: باید نهضت و جهاد تولید و معرفی میراث‌فرهنگی‌مان در فضای مجازی بیشتر شود، ما ملت «آپلود»(ارائه داده‌ها) بودیم، اما امروز ملت دانلود(بهره برداری از داده‌های دیگران) هستیم. در بعضی از موضوعات مهم که می‌خواهیم اطلاعات جمع کنیم این ضعف مشهود است.

انتهای پیام

 

نوشته میراث فرهنگی بزرگترین عامل انسجام بشری است/تقاضای من از بزرگان روایتگری است اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *