مستند تحول، مرمت و احیاء کاخ چایخوران

این کاخ که در میدان معلم چالوس و در نزدیکی جاده اصلی قرار دارد، بنایی به‌جامانده از دوره پهلوی اول است که قدمت آن به سال ۱۲۹۸ برمی‌گردد و به دستور رضاخان برای حفظ سنت چای‌خوری ساخته شده است. آن‌طور که گفته شده، رضاخان به‌دلیل علاقه به سبک معماری اروپایی، دستور ساخت این کاخ را نیز به همان شیوه داده است. بااین‌حال، اتاق‌های بزرگ، ایوان دلگشا و ستون‌های بلند در این بنا، نشان از ردپای معماری سنتی مازندران دارد.

کاخ چایخوران چالوس، در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر در برهه‌ای از زمان مورد بی‌توجهی و در آستانه تخریب قرار گرفته بود که پس از ثبت ملی، در سال ۱۳۵۴ مرمت و بازسازی شد.

در سال ۱۳۸۴، با تشکیل صندوق توسعه و احیا، واگذاري بناهاي تاريخي به بخش خصوصي بر اساس بند ز ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه كشور در دستور كار قرار گرفت. پس از آن در سال ۸۹ طبق مصوبه هیئت‌دولت به صندوق توسعه و احیا واگذار شد و در اردیبهشت ۹۷، طی تشریفات قانونی مزایده، برای مرمت، احیا و بهره‌برداری به سرمایه‌گذار تحویل داده شد. این بنا بیستم اسفند ۱۴۰۰، با حضور وزیر میراث فرهنگی و مدیرعامل و عوامل فنی و اجرایی صندوق توسعه و احیا افتتاح شده و در فاز بهره‌برداری قرار گرفت.

 

از طریق لینک زیر و در صفحه آپارات صندوق احیا می توانید فیلم کامل مستند تحول، مرمت و احیاء کاخ چایخوران چالوس را تماشا کنید:

مستند احیاء کاخ چایخوران چالوس

نوشته مستند تحول، مرمت و احیاء کاخ چایخوران اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *