مزایده خانه عطروش شیراز یکی از زیباترین خانه‌های قاجاری

خانه عطروش که ثبت آثار ملی کشور نیز شده جزو میراثی است که دقیقا در محل خیابان لطفعلی خان زند _ بازار حاجی _ انتهای کوچه زنجیر خانه قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. در اطراف این بنا خیابان زند، بازار حاجی، بازار شاهچراغ و مسجد عتیق قرار دارد و در خصوص نوع معابر و درجه بندی دسترسی ها باید بدانیم که عرصه آن حدود ۴۶۰مترمربع و اعیان ۵۲۰ متر مربع است و این خانه تاریخی دو طبقه دارد.

این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته و امروز کاربری آن فرهنگی هنری-پذیرایی است که یکی از خانه‌های زیبای شیراز است که خانه آقای حاج محمود عطروش معروف به منزل محمد­علی فیروزآبادی بوده است.

در خصوص این بنا باید بدانیم که در ورودی آن در دالان قرار­دارد، این خانه قدیمی شامل یک رشته ساختمان در سمت شمال و یک رشته ساختمان در سمت مغرب است، دیوار جنوبی و شرقی و نمای ساختمان شمالی کاشیکاری شده و تابلوهای نفیس کاشیکاری مربوط به دوره قاجاری در دیوار جنوبی و شرقی و حوض­خانه آن نصب شده است که از بهترین نمونه کاشیکاری هفت رنگ دوره قاجار محسوب می­شود.

مهندسی و طراحی خانه به شکل درونگرا بوده و همچون اکثر خانه های سنتی ایرانی دارای هشتی بوده است، از نکات مهم دیگر آن می‌توان به حیاط مرکزی بودن ساختمان و وجود حوض در مرکز بنا اشاره کرد در طراحی گذشته نیز به دلیل تفکیک فضاها همچون فضاهای زندگی خصوصی وخدماتی و پذیرایی و … سرویس بهداشتی در حیاط طراحی شده است.

انتهای پیام

نوشته مزایده خانه عطروش شیراز یکی از زیباترین خانه‌های قاجاری اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *