عنوان فرصت سرمایه گذاری مجموعه چلبی اوغلو
نوع تاسیسات گردشگری
اقامتی پذیرایی – فرهنگی
محل اجرای پروژه
استان:   زنجان                                                        شهرستان:  سلطانیه
نوع بسته سرمایه گذاری ایجادی:                                     بازسازی:      مرمت واحیاء                توسعه:
صاحب فرصت سرمایه گذاری

 

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی

شماره تلفن: 33992010

آدرس: تهران، میدان بهارستان، عمارت تاریخی مسعودیه

مزایای اجرای پروژه
بنای چلبی اوغلو با توجه به محل استقرار بنا نسبت به خیابان و معابر اصلی شهر، وسعت و حدود اربعه زمین تحت تصرف میراث فرهنگی، موقعیت و مرغوبیت ملک و ارزش منطقه ای ضمن توجه به موقوفی بودن مجموعه، ارزش تاریخی، برخورداری از امتیازات آب و برق سه فاز و گاز و تلفن، تجهیزات اقامتی و پذیرایی موجود در مجموعه، نیاز منطقه به فضای اقامتی و پذیرایی و … از مزایای قابل توجهی برخوردار می باشد. از جمله مزیت های دیگر این مکان قرارگیری بر سر راه ترانزیتی تهران- تبریز و امکان استفاده از جاذبه های طبیعی منطقه و غار معروف کتله خور می باشد.
مهمترین جاذبه های منطقه/محدوده اطراف پروژه گنبد سلطانیه حمام سالار
نوع مالکیت خصوصی:                       دولتی:                         سایر با ذکر نوع: اوقاف در تصرف دولت به نمایندگی وزارت میراث فرهنگی
مساحت پروژه
مساحت زمین:    عرصه: حدود  18275 مترمربع      اعیان:      حدود 1730 متر مربع
تاسیسات زیربنایی موجود

 

برق:  دارد       آب:    دارد    راه دسترسی:    در مسیر آزاد راه تهران- زنجان      گاز:  دارد  وسایل ارتباطی: خودرو          سایر:
 

نحوه سرمایه گذاری

داخلی:

 

  • واگذاری و بهره­برداری
شرح پروژه: بنای چلبی اوغلو متعلق به دوره ايلخانی بوده ( 728 هجری قمری ) و  هم دوره گنبد سلطانيه ساخته شده است . اين بناي تاريخي متعلّق به عارف بنام اين زمان، شيخ براق بابا از بزرگان مسلك مولويه و از خاصان در بار سلطان محمد خدابنده در دوره ايلخاني است. همچنین  باستان شناسان و محقّقان، اين مجموعه را به سلطان چلبي منسوب نموده و تاريخ احداث بنا را سال ۷۲۸ ه.ق بيان نموده اند. مجموعه چلبی اوغلو  با پلانی مستطیل شکل از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول که شامل درب ورودی تا نزدیکی مقبره می باشد و قسمت دوم که بعد از خانقاه ساخته شده و با توجه به بقایای کتیبه سه قطعه ای حک شده با خط ثلث در ایوان جنوبی در بالا و دو طرف محراب که دارای تزیینات مقرنس کاری می باشد . برای ساخت بنا ابتدا سه ردیف سنگ سبز تراشیده شده، چیده شده و سپس آجرچینی دیوارها اجرا شده است. پلان معماري اين مجموعه با الهام از عقايد و مراتب صوفيه طراحي و هر يك از فضاها با عملكردي خاص ، اجرا شده است. واحد نخستين در قسمت ورودي به مرتبه فقرا اختصاص داشته، طالبان جنت، مرتبه بعدي اين فرقه، در زواياي قسمت ورودي جاي گرفته اند. حجرات انفرادي صحن مركزي با دارا بودن درهاي كوتاه، محل رياضت مريدان را با توجه به مراتب آنها تشكيل ميداده است. صحن خانقاه، محل سماع جمعي بوده كه سلطان در وسط و مريدان در گرداگرد آن حلقه مي زده اند و بدين ترتيب حلقه ذكر بر پا مي گرديده است. احتمالاً واحدهاي جنوبي خانقاه به عنوان كلاس هاي آموزشي و فضاي واقع در طرفين ايوان جنوبي، محل حلقه ذكر زمستاني بوده است. مصالح اصلي بنا را لاشه سنگ ها و ساروج تشكيل داده و سقف حجرات و زوايا گنبدي شكل مي باشد.
نقشه هوایی :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *