مجموعه هگمتانه همدان به مزایده گذاشته می‌شود

یکی از میراث استان همدان مجموعه تاریخی هگمتانه است که در شهر همدان با شماره ملی ۳۰۴۰ ثبت شده است و تحت مالکیت میراث قرار دارد. این بنا که نشاني دقیق‌تر آن،  همدان بالاتر از میدان بوعلی کوچه نیلی بن بست  شریف زاده پلاک ۴۹ است، متعلق به دوره پهلوی اول بوده که عرصه آن ۴۵۰ و اعیان آن ۸۸۰ مترمربع است.

این بنا که در گذشته مسکونیاداری بوده کاربری مصوب امروز آن، مجموعه فرهنگی-اقامتی-پذیرایی است. بخشی از مجموعه شامل خانه ضرابی است، خانه ضرابی از ابنیه اوایل دوره پهلوی است، اولین مالک خانه مذکور حاج سید قزوینیان ممقانی تاجر چای و برنج بوده که کارخانه برق آبی همدان را راه اندازی کرده است، این بنا در سال ۱۳۰۹ توسط استاد خلیل معمار بنا شده و بعدها توسط خانواده ضرابی به میراث فرهنگی فروخته شده است.

از لحاظ تزئین بنا می‌توان به تزئینات آجری که در طاق‌های تزئینی حیاط اجرا شده، کاربندی بخش ورودی، تزئینات چوبی پلکان مجموعه ،سقف شاه نشین و درهای رابط طبقات اشاره کرد.

حمام تاریخی ارامنه نیز جزو این مجموعه است که در همدان-تپه هگمتانه قرار گرفته و دوره تاریخی آن قاجاری است، عرصه آن ۹۰مترمربع و اعیان آن نیز ۹۰ مترمربع است. تعداد طبقات آن شامل یک طبقه همکف و زیرزمین است که کاربری گذشته آن حمام ایرانی بوده است.

کاربری مصوب این مجموعه فرهنگی اقامتی پذیرایی در نظر گرفته شده که در جوارش محدوده تاریخی تپه هگمتانه و در نزدیکی مرکز شهر همدان قرار دارد. حمام ارمنیان واقع در تپه تاریخی و باستانی هگمتانه به فاصله ۲۰۰ متری مجموعه کلیسای گریگوری قرار دارد.

این حمام در عمق چهار متری سطح کوچه با توجه به شیب تپه قرار دارد، پلان حمام مستطیل و به ابعاد ۶ در ۱۵ متر و از سه قسمت بینه، سربینه و تون ساخته شده است.

روشنایی حمام از طریق سه نورگیر از سقف گنبدی است و مصالح اصلی بنا با آجر با ملاط گل و گچ است، این اثر همانند کلیسای انجیلی قدمت قاجاریه دارد و شامل ورودی حمام، راه پله، کفش کن، سربینه، خزینه، سرویس بهداشتی و گلخن است.

این بنا قدمت قاجاريه دارد و شامل ورودي حمام، راه پله ، كفش كن، سربينه ، خزينه ، سرويس بهداشتي و گلخن است.

ایجاد پوشش کاشی بر روی جداره داخلی دیوارها برای لزوم رعایت بهداشت و قابل شستشو بودن انجام گرفته است.همچنین ایزولاسیون بام با عایق رطوبتی ایزوگام صورت پذیرفته است.

انتهای پیام

نوشته مجموعه هگمتانه همدان به مزایده گذاشته می‌شود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *