فروش کاروانسرای لات صحت ندارد

«احسان دهقانی» با اعلام این خبر اظهار کرد: سرمایه گذار پیشین کاروانسرای لات بنا به دلایلی شخصی امکان ادامه همکاری را نداشته است لذا سرمایه گذاری و ادامه این فرایند به شخص دیگری واگذار شده است.
وی با تکذیب هرگونه خبر مبنی بر فروش این کاروانسرا تصریح کرد: تنها اتفاقی که در خصوص این میراث تاریخی انجام شده تغییر سرمایه گذار آن بوده و هیچ گونه اتفاق دیگری در خصوص این بنا صدق نمی‌کند.
این مسئول با اشاره به این که بنای تاریخی کاروانسرای لات از طریق مزایده عمومی از طرف این موسسه طی قراردادی در سال ۹۴ به سرمایه گذار بخش خصوصی حسینعلی سامانی پارسا واگذار شده بود، تصریح کرد: با گذشت بیش از ۶ سال از تاریخ قرار داد سرمایه گذار اعلام کرد به دلایل شخصی امکان ادامه همکاری وجود ندارد و فرد دیگری به جهت تعهد به قرارداد به این موسسه معرفی کردند.
جهانی گفت: بر اساس نامه یادشده، طی بررسی های حقوقی و فنی قرارداد فی مابین این موسسه و حسینعلی پارسا طی الحاقیه « سرمایه گذاری در مرمت و واگذاری حق بهره برداری بنای تاریخی کاروانسرای لات با کاربری خدماتی « رفاهی» بین راهی به آقای میرمحمد حسینی انتقال یافت که تمام منافع طرفین و تعهدات مطابق به قرار داد اولیه است.
گفتنی است؛ کاروانسرای شاه عباسی (لات) در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری‌ جنوب‌ رشت به شماره ۱۵۶۶و در سال ۱۳۵۶به ثبت فهرست ملی رسید؛ « لات » به معنی زمین صاف و هموار کنار رودخانه است و چون این کاروانسرا در زمین هموار کنار سفیدرود ساخته شده، به آن اراضی لات می گفتند .
کاروانسرای شاه‌عباسی گیلان، بنایی صفوی است که در جنگ جهانی اول، به‌عنوان پادگان نظامی برای روس‌ها استفاده میشده است و در سال ۱۲۴۶ هجری قمری به‌دستور منوچهرخان معتمدالدوله یا منوچهرخان گرجی، شروع شد.
او یکی از سیاست مداران و سپهسالاران ایران در زمان حکومت قاجاریان و اهل گرجستان بود. بعد از این که جنگ به پایان رسید، مردم محله از این کاروان سرا برای تعزیه‌خوانی و عزاداری استفاده می‌کردند.
لات در لغت به‌معنای زمین صاف کنار رودخانه است. به‌علت اینکه این بنا در کنار سفیدرود قرار دارد، به این اسم شهرت یافته است.
کاروانسرای لات در روستای سراوان واقع شده و در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است و اکنون کاربری پذیرایی – رفاهی دارد.
انتهای پیام

 

نوشته فروش کاروانسرای لات صحت ندارد اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *