صندوق حلقه واسط همگرایی وزارت میراث و استان در احیا و بهره برداری

هادی میرزایی در نشست با ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان که صبح امروز در اداره کل میراث فرهنگی گیلان و با حضور کارشناسان متعدد میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، شناخت ظرفیت‌های مغفول استان‌ها را جزو دیگر وظایف صندوق توسعه و احیا در سفرهای استانی اعلام کرد و گفت: که مورد توجه قرار می‌دهیم و فاصله بین صندوق و ادارات کل و حوزه تخصصی صندوق و متخصصان بومی باعث اختلاف بین این دو حوزه شده بود در حالی که همگرا باید عمل می‌کردند لذا ایجاد همگرایی بین صندوق و ادارات استانی در اولویت قرار گرفت.
این مسئول با اشاره به اینکه سیاست گذاری و تعیین کاربری صندوق به وظیفه خودش عمل می‌کند تصریح کرد: استان ناظر است و به عنوان نماینده در مزایده و بررسی طرح مدیرکل استان حضور دارند تا براساس تصمیمی جمعی احیا اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه شنیدن دغدغه‌های متخصصین جزو وظایف ماست گفت: به خصوص در حوزه تعیین کاربری‌ها جزو مسائلی است که ما بسیار به آن اهمیت می‌دهیم.
به جای انتقاد پس از واگذاری، در زمان سیاست گذاری از ظرفیت استان استفاده می‌کنیم و با برگزاری نشست‌های منطقه ای این سطح اختلافات و انتقادات را حل و فصل کنیم و از انتقادات سازنده در استمرار مسیر احیا استفاده می‌کنیم.
میرزایی با بیان اینکه احیا باید منتج به صیانت و حفاظت از بنای تاریخی شود گفت: برای همه نسل‌ها این میراث را حفظ کنیم و برای نسل‌های بعد به یادگار بماند لذا نوع احیا و رفتار ما با بنا باید بتواند معرف فرهنگ، تاریخچه، پیشینه و مداخله ای به اسم باز زنده سازی می‌شود، قابل شناسایی باشد.
این مسئول با بیان اینکه در ماموریت‌های ما حوزه صنایع دستی هم دیده شده گفت: علاوه بر صنایع دستی در حوزه فرش نیز با سیاست گذاری های جامعی روبرو هستیم و دستگاه‌های مربوطه با ما همراه هستند.
وی در ادامه، رفتارهای سلیقه ای به جای قانون را یادآور شد و گفت: به طور مصداق، حمام ایرانی تبدیل به سفره خانه و قهوه خانه شد که سیاستگذاران در احیا این دو کاربری را جانمایی کرده بودند.
این مسئول با بیان اینکه باید در راستای هماهنگی و همگرایی و هم افزایی در حوزه صنایع دستی نیز اقدام کنیم، اظهار کرد: برای توسعه کشور باید همه کنار هم جمع شوند و کار کنند وگرنه با عملکرد جزیره‌ای دستاوردی نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت در حوزه حفظ و احیا باید مطالعه شده با حداقل مداخله و با استانداردهای بین‌المللی باشد، گفت: خوشبختانه در حوزه تصویب برخی از لوایح فقط حضور یک وزیر مقتدر می‌تواند امتیازی را جذب کند که در طول مدیریتهای این حوزه در کشور به آن توجه شده است و خوشبختانه بتوسط عزت‌الله ضرغامی این مسائل به درستی و با قدرت پیگیری شد.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی نیز در خصوص مطالبه استان برای ایجاد موزه تصریح کرد: با افزایش میزان منابع صندوق در راستای حمایت از استان اهتمام خواهیم کرد اما وظیفه ما موزه داری نیست و موظفیم که از بستر بناها برای توسعه در هر سه حوزه استفاده کنیم.
انتهای پیام

نوشته صندوق حلقه واسط همگرایی وزارت میراث و استان در احیا و بهره برداری اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *