شعار رهبری تاکید ویژه‌ای به تولید دانش از طریق حفظ میراث فرهنگی دارد / بکارگیری نخبگان و متخصصان پای میز چالشهای میراث فرهنگی و تغییرات اقلیمی

علی دارابی به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه ها در نشست میراث فرهنگی و اقلیم، به تاکید رهبر انقلاب اسلامی به تولید دانش بنیان در جهت نامگذاری سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: این شعار توجه ویژه ای را به تولید دانش از طریق حفظ میراث گذشتگان و رفع چالشهای امروزی با این محوریت نشان میدهد.
این مسیول با تاکید بر اینکه میراث ناملموس و ملموس سرشار از باورها و دانش زیست کیفیت مند و ویژگی های اقلیمی است و نشانه های آن را در بر دارد، گفت: انتظار میرود در سال جاری با خوانش معنایی و کاربردی کیفیت بخش به زندگی و مصادیق آن به یادگار نهاده با عزمی جدی پیش برویم.
معاون میراث فرهنگی کشور با بیان که معاونت میراث فرهنگی برای بهبود وضعیت میراث جامعه نخبگان و علمی را دریابد، گفت: جامعه تاب اور و پایدار که به میراث فرهنگی وابسته هستند با نخبگان و متخصصان نهضت خوانش محتوایی سرشار را در خصوص برون رفت از چالش ها به ویژه چالشهای اقلیمی عرضه کنند.
وی افزود: باید میراث فرهنگی سرزمینمان را درک کنیم ودریابیم و ارتباط بین بخشی بین دستگاه های علمی و اجرایی را دربر بگیریم.

رویاروی شورای بین المللی بناها با تغییرات اقلیمی

دارابی در ادامه، اظهار کرد: در پی عبور از دوران سخت همه گیری کرونا اهمیت و ضرورت و ثمرات توجه به میراث فرهنگی به عنوان مهمترین منابع فرهنگی در اختیار انشان حاضر اهمیت مضاعفی پیدا میکند و لازم است چندین مقوله در این خصوص مورد توجه باشد.
به گفته وی برخورداری کمی و کیفی از میراث فرهنگی و طبیعی ما را در جایگاهی قرار میدهد که با شناخت و معرفت شایسته نسبت به این منابع غنی بتوانیم ضمن حفظ این میراث فرهنگی نقش آفرینی موثری در پند آموزی از تجربه پیشینیان برای غلبه بر چالشهای امروز به ویژه در عرصه چالشهای فرهنگی و زیست محیطی برداریم.
وی با اشاره به پیشینه روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی خاطرنشان کرد: اهمیت و تاثیر و تاثر میراث و اقلیم شعارامسال است.
دارابی با اشاره به اینکه به دنبال این شعار همه به دنبال تاثیرات مخرب اقلیمی بر حوزه میراث فرهنگی بودند، گفت: البته به درستی عنوان میشود که تغییرات آب و هوایی مهمترین تهدید بشریت و میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه شورای بین المللی بناها به دنبال راه حلهای مبتنی با چالش تغییرات اب و هوایی مقابله است، گفت: در این زمینه این افراد درصدد هستند که از تجارب بین المللی در این باره استفاده شود که این مسیله نشان دهنده جایگاه میراث فرهنگی در جامعه است.
این مسیول با بیان اینکه شعارهای این مناسبات نمادهای مهمی برای مردم و دولتهاست، گفت: انها میتوانند با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها آگاهی عمومی را در این خصوص ارتقا دهند‌.
وی با اشاره به جامعه جهانی و تلاش برای سازگاری و همسازی با اقلیم برای توسعه پایدار تصریح کرد: با تاکید بر دارایی های فرهنگی درصدد راه حلی برای اجرای استراتژیهای تاب آوری در جهانی که با سرعت در حال تغییرات است‌، هستند.
وی افزود: البته برای مقابله با تغییرات اقلیمی راه حلهای نهفته را به منظور هدایت علمی برای پاسخ های میراث برای توسعه پایدار بیابند به شیوه مسیولانه و پایدار توانمند کنند‌.
دارابی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی مستلزم شناخت تغییرات فرهنگی و اقلیمی و شناخت دانش زیست محیطی متبلور میراث فرهنگی از سوی دیگر است‌،گفت: تلاش پایدار و مدیریت میراث فرهنگی دو مقوله بسیار مهم در این باره است.
انتهای پی

نوشته شعار رهبری تاکید ویژه‌ای به تولید دانش از طریق حفظ میراث فرهنگی دارد / بکارگیری نخبگان و متخصصان پای میز چالشهای میراث فرهنگی و تغییرات اقلیمی اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *