خانه میریان زاده قزوین به بهره برداری رسید

پایگاه خبری صابتا- هادی میرزائی، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این افتتاحیه در مورد هدف صندوق در واگذاری بناهای تاریخی، گفت: «مهم‌ترین مأموریت صندوق، با توجه به مسئولیت محوله در بند ز ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه، تعیین و اعطای کاربری در قالب حمایت‌ها و مشوق‌هایی است که از مالکان و متصرفان اماکن تاریخی و فرهنگی دارد.
او افزود: در این بین، تعداد محدودی از آثار تاریخی در مالکیت دولت و بخش عمومی کشور است‌. خانه یزدی‌ها معروف به میریان‌زاده، یکی از آثاری است که در اختیار میراث فرهنگی بود و به‌عنوان فضای اداری استفاده می‌شد و بخشی از آن سال‌ها متروک مانده بود.

میرزائی تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های بالایی که حوزه احیاء و بهره‌برداری در استفاده بناها دارد، به‌علاوه ماهیت مأموریت صندوق که کاهش تصدی‌گری و واگذاری و برون‌سپاری فعالیت‌ها به مردم است، توانستیم این بنای متروک‌مانده که از آن به‌عنوان بافت فرسوده یاد می شد، به بخش خصوصی واگذار کرده و به بهره‌برداری برسانیم. او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف ما در این واگذاری‌ها حفظ اصالت و شأنیت آثار، بدون مداخلات غیراصولی است.
میرزائی همچنین درباره شورای فنی صندوق گفت: این شورا از پیشکسوتان و افراد باتجربه‌ای تشکیل شده که حافظان میراث فرهنگی کشور هستند.

گفتنی است خانه میریان زاده قزوین، بنای تاریخی قجری است که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. این بنا پیش از انقلاب متعلق به دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امورخارجه دولت موقت مهندس بازرگان بود که پس از انقلاب و خرید بنا توسط خانواده میریان‌زاده به‌نام خانه میریان‌زاده شهرت می‌یابد. در دهه ۸۰ خورشیدی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین آن را خریداری کرده و در تملک دولت قرار می‌گیرد. این خانه در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۸۹ با شماره ۲۹۸۹۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بنا طی بخش نامه رئیس سازمان وقت ( وزارت میراث ) در سال ۱۳۹۵ تحویل صندوق شده و در آذر ۹۸ به‌منظور احیاء و بهره‌برداری طی تشریفات قانونی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی تحویل داده شد. مرمت و احیاء این بنا طی ۲ سال انجام شد و امروز با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به بهره‌برداری رسید. بازدید از حسینیه امینی‌ها و خانه بهروزی‌ از دیگر برنامه های سفر مدیرعامل صندوق توسعه واحیاء به قزوین بود.

نوشته خانه میریان زاده قزوین به بهره برداری رسید اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *