خانه دانشمندی یزد به بخش خصوصی واگذار می‌شود

این بنا که به شماره ۱۴۲۵۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، تحت مالکیت میراث فرهنگی است در محل شهر یزد، خیابان سلماس فارسی، کوی قصابها، کوچه دوم پلاك های ۲۴ – ۲۲  قرار دارد و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد.

در خصوص مالکان اصلی بنا اینگونه است که حاج علی محمد بحری دارای ۴ فرزند بوده و اولین فرزندش  دکتر حسینعلی بحری که دامپزشک بودند، دومین فرزندش، زهرا بحری و سومین فرزند بلقیس بحری و آخرین فرزند وی، دکتر مهدی بحری یکی از حاذق ترین جراحان پالستیک ایران بوده‌اند.

۱۲۵۰ متر مربع حریم بنای نامبرده است که تعداد طبقات آن شامل زیرزمین و همکف است، این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته و کاربری مصوب صندوق نیز اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است.

باید بدانیم که خانه دانشمندی تقریباً در مرکز محله کوی قصابها قرار دارد و فاصله آن تا عناصر شاخص محله‌ای مانند مساجد و مدرسه و آب انبار و … این گونه است که در نزدیکی این بنا اماکنی مانند مسجد مسجد امیر چقماق نزدیکترین مسجد، مسجد قائمیه، مسجد خواجه خضر، حمام نظر کرده، آب انبار شش بادگیری، بازارچه خواجه خضر و همچنین حسینیه،  مدرسه و غیره قرار دارد.

مجاورت و نزدیکی مجموعه خانه دانشمندی با مسیر اصلی، محل و ابنیه تاریخی – فرهنگی مانند میدان امیر چقماق مسجد آن و بازارهای  قدیمی (محمد علی خان) اهمیت این خانه را دو چندان کرده است.

خانه دانشمندی یکی از نمونه خانه‌های قاجاری است که دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد که محورهای اصلی این دو حیاط موازی یکدیگر هستند و کشیدگی حیاط اندرونی به سمت ضلع بزرگتر (جنوب غربی) است. شالوده و فرم بنا بر اثر مرور زمان دچار آسیب شده اما سازه بنا هنوز می‌تواند مقاومت کند و تمهیداتی جهت رفع آسیب‌ها انجام شود البته در مورد تزئینات این بنا گفتنی است که تزئینات این بنا شامل آجرکاری و چوبی است و مصالح آن شامل آجر، كاهگل و گچ است.

انتهای پیام

نوشته خانه دانشمندی یزد به بخش خصوصی واگذار می‌شود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *