خانه داماد ناصرالدین شاه پیشرفتی ۹۰ درصدی دارد

«جابر نوروزی» با اعلام این خبر به صابتا گفت: مرمت و احیای خانه سرخه‌ای تبریز که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و مربوط به دوره قاجاری است در مراحل پایانی قرار دارد لذا انتظار داریم عملیات اجرایی مرمت و احیاء بنا با پیشرفتی مشهود، مهر ماه سال‌جاری به پایان برسد و بنا مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان این که بخش زیادی از مرمت و احیای خانه سرخه ای به سرانجام رسیده گفت: تنها بخش‌هایی از نازک کاری بنا و کف سازی قسمت هایی از آن باقیمانده که در حال انجام است. خوشبختانه اقدامات ارزشمند و مهمی از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی در این بنا انجام شده است.

مدیر پروژه های صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت بنا، مرحله تجهیز آن نیز از سر گرفته شده است.

نوروزی با یادآوری این که خانه سرخه ای از بناهای در اختیار صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است، گفت: این بنا با کاربری فرهنگی خدماتی رفاهی و و پذیرایی طی فرآیند مزایده توسط صندوق احیاء به منظور باز زنده سازی، مرمت و بهره برداری مدت معین به مدت۲۱سال به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

وی با بیان این که خانه سرخه‌ای در نیمه دوم حکومت قاجاریه ساخته شده است، خاطرنشان کرد: این بنا در آذربایجان شرقی و در شهر تبریز قرار دارد و در دو طبقه ساخته شده و متعلق به میرزامهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه بوده است.

این مسئول افزود: این بنا دارای اندرونی و بیرونی است و هشتی اصلی آن در ضلع جنوبی قرار دارد و دسترسی به بخش اندرونی و حیاط آن از طریق حیاط بیرونی امکان‌پذیر است. اتاق‌های بخش اندرونی در اضلاع شمالی و جنوبی و شرقی و غربی حیاط اندرونی احداث شده است. بخش مرکزی و هسته اصلی مجموعه طنبی وسیع به ابعاد ۵/۹ در ۵ می‌باشد که مشرف به ایوان ستون‌دار و حیاط و باغچه بزرگ ضلع جنوبی است.

 

انتهای پیام

نوشته خانه داماد ناصرالدین شاه پیشرفتی ۹۰ درصدی دارد اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *