حضور کاروانسرای جانالو در مزایده اردیبهشت ماه صندوق احیا

این میراث تاریخی که به شماره ۳۱۷۰۶ در فهرست آثار ملي ثبت شده است، تحت مالکیت میراث فرهنگی قرار داشته و در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان است. این بنای متعلق به دوران صفوی حدود ۲۰۰۰ مترمربع وسعت دارد که اعیان آن حدود ۳۸۰متر مربع و تعداد طبقات آن نیز یک طبقه است در گذشته کاربر کاروانسرا داشته و امروز کاربری مصوب آن، اقامتی (مجتمع گردشگری بین راهی) با حفظ ضوابط ثبت جهانی در صورت ثبت جنگل‌های ارس در فهرست جهانی است.
در خصوص این بنا باید بدانیم که در مجاورت آن مسیر جنگل‌های ارسباران قرار گرفته است از طرفی ناحیه بندی اولیه آن در مسیر جنگل های ارسباران-منابع طبیعی و ناحیه بندی بعدی جاده است. دسترسی های اطراف بنا نیز شامل جاده میشود و نوع معابر و درجه بندی دسترسی‌ها شریان درجه اول است.
درباره این میراث ارزشمند چه می‌دانید؟ کاروانسراي شاه عباسي جانانلو در جاده كليبر جانانلو در مسير پل‌هاي تاريخي خداآفرين و روي رودخانه ارس واقع شده كه با توجه به موقعيت قرارگيري و بقاياي به دست آمده به نظر مي‌رسد اين بنا برخلاف اغلب كاروانسراهاي شاه عباسي موجود كشورمان، می‌تواند مربوط به دوره‌هايي پيش از صفويه نیز باشد.
جاده فعلي كليبر- جانانلو تنها مسيري بوده كه قفقاز شمالي را به تبريز و جاده ابريشم متصل مي‌كرده و از اين نظر كاروانسراي شاه عباسي موجود در اين مسير از ارزش و اعتبار بسيار بالايي برخوردار بوده است.
این بنا که در پنج کیلومتری راه جانانلو – کلیبر قرار دارد، از دو سالن تشکیل شده و مصالح به‌کار رفته در ساخت این کاروانسرا سنگ، ساروج و آجر است.
در خصوص مطالعات مربوط به مداخلات و الحاقات نیز تنها قسمتی از کاروانسرای جانانلو از جمله عایق کاری بخش‌هایی از بام و ورودی کاروانسرا توسط میراث فرهنگی استان طی سالیان گذشته مرمت شده است.
کاروانسرای کوهستانی جانانلو به دلیل قرار گرفتن در جاده كليبر جانانلو در مسير پل‌هاي تاريخي خداآفرين و رودخانه ارس واقع شده كه با توجه به موقعيت قرارگيري و بقاياي به دست آمده و مهمتر از آن واقع شدن در مسیر محور گردشگری تاریخی طبیعی ارسباران قابلیت تبدیل به مکانی فرهنگی هنری و اقامتی پذیرایی را تحت عنوان مجتمع گردشگری بین راهی دارد.
البته از سوی دیگر با توجه به اینکه جاده فعلي كليبر- جانانلو تنها مسيري بوده كه قفقاز شمالي را به تبريز و جاده ابريشم متصل مي‌كرده و از اين نظر كاروانسراي شاه عباسي موجود در اين مسير از ارزش و اعتبار بسيار بالايي برخوردار بوده است.

گفتنی است؛ ساعت ۱۰ صبح روز دو­شنبه ۰۱/۰۳/۱۴۰۲  جلسه کمیسیون مزایده واقع در خیابان آزادی، نبش بزرگراه یادگارامام، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سالن فجر و از طریق درگاه سامانه تدرکات الکترونیکی دولت ( ستاد) به آدرسsetadiran.ir  برگزار می‌شود.

انتهای پیام

 

 

 

نوشته حضور کاروانسرای جانالو در مزایده اردیبهشت ماه صندوق احیا اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *