حضور ده ها چهره ملی و محلی در غرفه صندوق توسعه و احیاء

قائم مقام و معاونین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیران عامل و مدیران کل واحدهای مختلف وزارتخانه، مدیران کل میراث فرهنگی استانها، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها، فعالان گردشگری، سرمایه گذاران و بهره برداران بناهای تاریخی و … از جمله چهره هایی بودند که با حضور در غرفه صندوق، درباره زمینه های همکاری های مشترک، انعقاد تفاهم نامه های دوجانبه و ارتقاء سطح روابط به گفت و گو و تبادل نظر پرداختند.

در طول ایام برگزاری نمایشگاه همچنین فرصت های سرمایه گذاری در بناهای تاریخی از سوی کارشناسان صندوق توسعه و احیاء به علاقه مندان معرفی شد. حضور بهره برداران بناهای تاریخی در غرفه صندوق توسعه و احیاء از جمله سرای سعدالسلطنه، خانه سرهنگ بخردی، باغ نمیر تفت از دیگر برنامه های صندوق در این دوره از نمایشگاه بود.

رونمایی از سامانه دیجیتال صندوق احیاء
همزمان با افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته، صندوق توسعه و احیاء از سامانه مجازی اطلاع رسانی خود موسوم به کاتالوگ دیجیتال صندوق توسعه و احیاء رونمایی کرد. در این سامانه مجازی بخش های مختلف همچون اطلاعات به روز بناهای در حال بهره برداری، بناهای در حال طراحی و مرمت، فرصت های سرمایه گذاری، مطالعات بناهای تاریخی، گزارش عملکرد صندوق احیاء، فرایندها، فرم ثبت نام سرمایه گذاران، تور مجازی نمایشگاه و راه های ارتباطی تعریف شده است.

جلب اعتماد مسئولان و سرمایه گذاران
مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء در حاشیه نمایشگاه، با اشاره به اینکه با همدلی و وفاقی که برای شرکت در نمایشگاه گردشگری ایجاد شده بود شاهد حضور پررنگ صندوق در این رویداد بین المللی بودیم گفت: حضور اقشار مختلف مردمی در کنار مدیران و مسئولان ملی و محلی در غرفه صندوق توسعه و احیاء و مباحث مطرح شده در نشست های مشترک، نشان داد این صندوق توانسته است اعتماد سرمایه گذاران و مسئولان را جلب کند که نوید بخش آینده ای روشن در احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی دارد.
هادی میرزائی از برنامه ریزی برای پیگیری مباحث مطرح شده در نشست های مشترک دوجانبه و چند جانبه خبر داد و گفت: هر چند نمایشگاه به پایان رسیده اما فعالیت های ما برای پیگیری درخواست ها و موضوعات مطرح شده از سوی مسئولان، بهره برداران و سرمایه گذاران با جدیت ادامه خواهد داشت.

حمایت از مالکان بناهای تاریخی
او با بیان این مطلب که صندوق احیاء در سال ۸۴ به استناد بند ز ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه به منظور مرمت و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد شد گفت: مهمترین مولفه این صندوق در آنچه که مقنن برای او مشخص کرده، حمایت از مالکان بناهای تاریخی اعم از خصوصی و دولتی است.

تسهیل واگذاری امور به مردم
میرزائی با یادآوری این مهم که واگذاری امور به مردم که به عنوان سیاست‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری از سال ۸۴ در دستور کار قرار گرفت و ابلاغ شد افزود: متاسفانه این مهم در سال‌های متمادی و دولت‌های مختلف مغفول ماند اما دولت جدید با اهتمامی که به اجرای منویات رهبر معظم و واگذاری امور به مردم دارد، این امید را زنده کرده است که روند واگذاری بناها و اماکن تاریخی فرهنگی به بخش خصوصی تسهیل شود.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء با اشاره به اینکه سال ۹۶ به استناد ماده ۸ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالین صنایع دستی، وظایف حمایت، توسعه، ترویج، تشویق و تکریم فعالین صنایع دستی و فرش دستباف به وظایف قبلی از صندوق اضافه شد تصریح کرد: خوشبختانه اساسنامه صندوق که در سه مرحله در هیئت وزیران به تصویب رسیده است سال ۱۴۰۱ عملیاتی خواهد شد و زمینه وفاق و همفکری و استفاده از ظرفیت های درون بخشی حوزه صنایع دستی و فرش دستبافت با استفاده از اماکن و بناهای تاریخی برای فعالان این حوزه را فراهم خواهد کرد.

لزوم حذف امضاهای طلایی
او ادامه داد: امیدواریم با حذف روند امضاهای طلایی و بروکراسی زائد و مخرب در حوزه واگذاری امور به مردم بتوانیم این ظرفیت‌ها را در اختیار مردم و هنرمندان قرار دهیم تا زمینه توسعه و شکوفایی این سه صنعت را فراهم کنیم.
میرزائی یکی از دغدغه های نخبگان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی در سالیان متمادی را مرمت و احیاء بناهای تاریخی دانست و گفت: مهمترین آسیب در این مساله عدم تبعیت از قانون و سیاست‌های ابلاغی رهبری بوده در واگذاری امور به مردم حفظ حقوق مالکانه بوده است.
او اظهار داشت: بناهای تاریخی می بایست به عنوان ثروت بین نسلی برای همه نسل های ایران باقی بماند و این موضوع منافاتی با بهره برداری از بناهای تاریخی ندارد.
او با تاکید بر اینکه مواد قانونی ۲۵، ۲۶ و ۲۷ تصریح دارد که بناهای تاریخی و هر اموری که متعلق به عموم مردم باشد نمی تواند در مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی باشد افزود: در طول سالیان متمادی افرادی که روابط و منافعی داشتند جلوی اجرای قانون و سیاست‌های رهبری را برای واگذاری امور به مردم گرفتند. مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء با اشاره به اینکه با تشکیل دولت جدید و نگاه و رویکردی که وجود دارد این روند رو به اصلاح است گفت: امیدواریم زمینه واگذاری بناهای تاریخی به مردم توسعه پیدا کند.

روند رو به رشد احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی
میرزائی ادامه داد: امروز صندوق احیاء توانسته ۱۳۹ بنای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کند و ۵۱ مجموعه تاریخی نیز به عنوان نگین درخشان در تاریخ این سرزمین احیاء شده و توسط مردم به نحو احسنت به بهره برداری رسیده است که تعداد بناهای به بهره‌برداری رسیده تا سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۴۰ مجموعه تاریخی فرهنگی خواهد رسید. او اظهار امیدواری کرد روند واگذاری امور به مردم روند رو به رشدی داشته باشد.
میرزائی با بیان این مطلب که مجموعه‌ ای مثل پارادورز اسپانیا که بیش از یکصد سال در حوزه بناهای تاریخی فعالیت داشته و ۸۵ سال قبل تر از صندوق فعالیت خود را آغاز کرده، تاکنون فقط ۹۳ مجموعه تاریخی را در دست بهره برداری دارد گفت: با اهتمامی که در صندوق توسعه و احیاء وجود دارد تا سال ۱۴۰۲ می‌توانیم به عنوان مهمترین رکن احیاء مواریث تاریخی توسط مردم در سطح دنیا شناخته شویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *