جذب مشارکت بخش خصوصی تنها راه احیای بافت تاریخی است/ ۸۰۰ بنای تاریخی استان گلستان آماده حضور سرمایه‌گذاران

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، محمد جواد ساوری، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت: استان گلستان، استانی سرشار از جاذبه‌های تاریخی است و دارای پهنه‌ی تاریخی، تمدنی و فرهنگی است که به چندین هزار سال قبل باز می‌گردد.

او ادامه داد: بافت تاریخی گرگان نیز قدیمی‌ترین بافت تاریخی ثبت شده کشور است که در سال ۱۳۱۰ خورشیدی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساوری تصریح کرد: در استان گلستان ۷۰۰ الی ۸۰۰ بنای تاریخی دارای ارزش مرمت داریم که برخی از آنها در اختیار مالک خصوصی، برخی در اختیار صندوق توسعه واحیا و برخی نیز در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد.

 

دستاوردهای سفر مدیر عامل صندوق توسعه و احیا به استان گلستان

ساوری در ادامه از بناهایی در استان گلستان از جمله خانه میرشهیدی، حمام اروج، خانه باقری‌ها، کاخ خوش ییلاق، کاروان‌سرای رباط سفید و خانه مفیدی نام برد که تحت اختیار صندوق توسعه و احیا است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان با اشاره به سفر اخیر دکتر طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا به این استان، خاطر نشان کرد: تصمیم گرفتیم بناهایی که از لحاظ کاربری بلاتکلیف بوده و توان لازم برای جذب گردشگر را ندارد، با نظر کارشناسی شده صندوق احیا تغییر کاربری دهیم.

او یادآور شد: جذب مشارکت بخش خصوصی توسط صندوق توسعه و احیا برای مرمت و احیای بناهای تاریخی موجب کاهش هزینه‌های دولت در مرمت و همچنین به کارگیری توانمندی و ظرفیت بخش خصوصی برای رونق گردشگری در بناهای تاریخی می‌شود.

 

مقررات قانونی دست‌وپاگیر

ساوری گفت: از موانع و مشکلات بازدارنده اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که موضوع آن بحث برون سپاری به بخش خصوصی است مقررات بعضا دست‌وپاگیر موجود در واگذاری مدت معین بناهای تاریخی به مردم است.

او ادامه داد: از جمله این موارد، بارگزاری ضمانت‌نامه‌های بانکی در مزایده است که در برخی موارد موجب پا پس کشیدن سرمایه‌گذاران می‌شود، مثلا خانه فاطمی و خانه سرخه‌ای که از بهترین بناهای تاریخی استان گلستان است، به دلیل همین مشکلات هنوز موفق به واگذاری و احیای آن‌ نشده‌ایم.

 

تاثیر تعامل با شهرداری‌ها در نجات بافت‌های تاریخی

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی با اشاره به جلسه‌ میان اعضای شورای شهر و شهردار گرگان با مدیرعامل صندوق توسعه و احیا و پیشنهادات و توافقات انجام شده در این جلسه، افزود: تعامل و وحدت رویه صندوق احیا با شهرداری‌ها در سطح کشور برای شهرهای دارای بافت و بناهای تاریخی مفید خواهد بود و موجب تزریق بودجه و همچنین نجات بافت‌های تاریخی در معرض خطر استان‎ها خواهد می‌شود.

ساوری از مذاکرات مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: مقرر شد تا بناها و املاکی که در استان گلستان در دست اداره راه و شهرسازی هستند طی تفاهم نامه‌ای که قبل‌تر صورت پذیرفت، زیر چتر حمایتی صندوق احیا قرار گیرد.

او افزود: بخش دیگری از بناهای این استان که در دست اداره اوقاف است و به تازگی اعلام کرده ممنوعیتی برای احیای بناهای تاریخی خود ندارد همچنین طبق صحبت‌های دکتر طلایی عقد تفاهم نامه‌ای در سطح وزارت خانه با اوقاف کشور صورت گرفته است.

همچنین در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس با دکتر دارابی و معاون فرهنگی اداره اوقاف با مدیران کل میراث و اوقاف جهت تعامل و احیای بناهاهای تاریخی این استان برگزار شد.

 

احیای بناهای تاریخی، کاری زمان‌بر و نیازمند فرهنگسازی است

مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان گفت: احیای بناهای تاریخی کاری بسیار زمان بر بوده و باید دقیق و ریزبینانه انجام شود و این امر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

او افزود: عدم توجه به شهر گرگان و ساکنان این شهر موجب دلزدگی در نقش ساکنان این منطقه شده است که قابل ذکر است سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمت‌رسان به دلیل معذوریت‌های موجود در بافت‌های تاریخی، حریم و ارتفاع بناها باعث شده مردم به ارزش این منطقه و چیزی که دارا هستند پی نبرند.

 

رغبت مردم به حضور در بافت‌ها و خانه تاریخی به جای اماکن مدرن

ساوری اظهار کرد: امروزه میل و رغبت مردم به زندگی و تفریح و تنفس در بافت‌ها و بناهای تاریخی بیشتر از هتل‌های مدرن امروزی است که این ظرفیت قابل توسعه زیادی است.

او تاکید کرد: در حال حاضر دو بوتیک‌هتل خانه باقری‌ها و سرای خان در بافت تاریخی گرگان افتتاح شده است که جمعا دارای چهل اتاق بوده و در تمام فصول سال مملو از گردشگر و مهمان از جای جای ایران و جهان است.

 

بهره‌برداری متنوع از بناهای تاریخی برای رفع نیازهای مردمی

ساوری عنوان کرد: در بهره‌برداری از بافت‌ها و بناهای تاریخی لزوما نباید کاربری اقامتی و پذیرایی به آنها داد و می‌توان از این بناها با کاربری متفاوت به عنوان مدرسه (مکتب خانه)، درمانگاه (مریض‌خانه)، خانه موسیقی و غیره حتی با پوشش سنتی استفاده کرد.

او ادامه داد: باید تدابیری اتخاذ شود تا نیازهای مردم اطراف بافت و بناهای تاریخی برآورده شود تا به زندگی در این مناطق رغبت داشته و به دنبال تخریب بناهای تاریخی و ساخت و ساز بناهای مدرن نباشند.

این مقام مسئول وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در بنایی تاریخی و قاجاری مستقر است و اجازه بازدید برای عموم در این مکان تاریخی تنها با تهیه بلیت امکان‌پذیر است، ادامه داد: بسیاری از ادارات داخل استان، مراسمات و رویدادهای خود را در محوطه این بنا برگزار می‌کنند و تمامی این کارها تنها برای جا افتادن برند بافت تاریخی مردم گلستان صورت می‌گیرد.

 

گلستان، استانی با تنوع اقلیمی بالا

ساوری خاطر نشان کرد: این استان با دسترسی آسان به بیابان‌های آق قلا، ییلاقات علی‌آباد، جنگل‌های ناهارخوران و هیرکانی، تپه‌ها، دریا و دشت دارای هشت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی است که در هیچ جای دنیا با چنین تنوع آب‌و هوایی نمی‌توان پیدا کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان اضافه کرد: شرق این استان نیز پنج‌شنبه و جمعه هر هفته میزبان مسافران حریم رضوی است.

 

هر گردشگر خارجی یک سفیر فرهنگی است

ساوری در ادامه گفت: ما در کنار حفاظت، صیانت و ارائه خدمات در مباحث فرهنگی و تاریخی، باید با فرهنگ سازی، معاشرت و میزبانی از توریست و گردشگر خارجی را بیاموزیم.

او یادـآور شد: هر گردشگر خارجی یک سفیر فرهنگی محسوب می‌شود و باید با در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز آن گردشگر مطابق با فرهنگ و ارزش‌های ایران، خاطره خوشی از آن سفر در ذهن گردشگران ایجاد کنیم.

 

لزوم ترغیب مردم برای حفاظت و احیای بناهای تاریخی

مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان گفت: در حال حاضر مشغول مذاکره با سرمایه‌گذاران و افرادی هستیم که توانایی احیای بافت‌ها و بناهای تاریخی استان را دارند تا آنها را به سرمایه‌گذاری در این امر ترغیب کنیم.

او در پایان تاکید کرد: طبق شعار سال مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید با مشارکت مردم، باید اقشار مختلف مردم را ترغیب کنیم تا در حفاظت و احیای بناهای تاریخی، مشارکتی فعال داشته باشند.

 

نوشته جذب مشارکت بخش خصوصی تنها راه احیای بافت تاریخی است/ ۸۰۰ بنای تاریخی استان گلستان آماده حضور سرمایه‌گذاران اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *