تکریم مفاخر یعنی تعظیم زبان فارسی و اسلام

علی دارابی در دومین نکوداشت چهره های ماندگار ميراث فرهنگي ایران ضمن خوشامدگویی به مهمانان، با بیان اینکه بی گمان زمانیکه از میراث فرهنگی، و تمدن صحبت میکنیم، شاهکار جهانی شاهنامه خودنمایی می‌کند که ۵۰ هزار بیت شعر دارد و بیش از ۲ هزار بار از واژه ایران در این کتاب خردنامه نام برده است و بیش از ۶۰۰ بار از خرد و خردمندی یاد شده است.
وی افزود: شاهنامه را گرچه حکیم توس سروده است و شاهنامه را باید سند ثبت احوال ایرانیان و کتاب تاریخ ایران زمین بنامیم.
این مسئول با بیان اینکه با این داشته ها، ایران می‌تواند از میراث فرهنگی و تمدنی سخن بگوید و صدها تن از مشاهیر ایران فرهنگی اش ایستاده بر این قله اند، گفت: دایره المعارف ها و فرهنگ های لغات از این مفاخر با عنوان همه چیز دان یاد کرده اند و تکریم این مفاخر یعنی تعظیم زبان فارسی و اسلام که عناصر اتحاد آفرین و انسجام آفرین و به وجود آورنده ثبات سیاسی در قلمرو سیاسی ایران است.
وی با بیان اینکه سخن گفتن از ارزش‌ها و تجربه زیست فرهنگی انسان‌ها در طول تاریخ و انتقال هنجارها و سنت‌ها و مناسک و… در یک کلمه فرهنگ می‌نامیم، گفت: اینها به مثابه تاریخی یک ملت هستند و تکریم چهره های تاریخی میراث فرهنگی با هدف ارج گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سر همدان میراث فرهنگی کشور و گامی بزرگ برای معرفی گنجینه های زنده بشری است که می‌تواند الگوسازی نسل جدید باشد و با افتخار به گذشته آرمان‌های نیکامان را بشناسیم و طی کنیم.
دارابی برگزاری این رویداد برای غیرت آموزی و خودشناسی یک ملت بزرگ و متمدن ایرانی را در عصر امروز انکار ناپذیر دانست و گفت: رهبر حکیم ایران یک وظیفه همگانی خوانده اند و تاکید کرده اند که اگر یک ملت را از تاریخ و گذشته و شخصیت و مفاخر علمی و دینی و سیاسی اش جدا کردند و از یاد بروند این ملت آماده خواهد شد که هرچه میخواهند. بر سرش بیاورند.
وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم دومین رویداد چهره ماندگار ميراث فزهنگی را برگزار کنیم و تحقق این مهم با همراهی و مشارکت همدلانه فرزانگان و حمایت ها و راهنمایی وزیر فرهیخته حاصل شده است، تصریح کرد: این جمع بزرگ که هرکدام به تنهایی قادر به خلق کارهای بزرگی است عظمت ایران فرهنگی و ظرفیت تمدنی آن را که بزرگتر است و در شان و تشخص و جایگاه ایران عزیز را به تصویر می‌کشد.
به گفته قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، نقش آفرینی در شوراها و کارگره‌ها و اقدام فعالانه در تدوین لایحه شرح وظایف شده و افزایش سواد میراثی جامعه، نهضت بزرگ برای حفظ و احیا و مرمت میراث فرهنگی و کنشگری اجتماعی میراث با مارکت سازمان ها و نهادهای مردمی و تشمل ها و تعمیم نظارت عمومی برای آحاد مردم و بحث و تبادل نظر برای چالش ها و تهدیدها و دیپلماسی عمومی از جمله مواردی است که محتاج راهنمایی و مشاوره و کمک های فعالان و پیشکسوتان میراث فرهنگی است.
وی در پایان تقدیر و تشکر کرد و گفت: در این رویداد هربار، جمعی از سرآمدان حوزه میراث فرهنگی در حوزه های متعدد تجلیل می‌شوند و وظیفه خود میدانم که مجددا قدردانی کنم.
انتهای پیام

نوشته تکریم مفاخر یعنی تعظیم زبان فارسی و اسلام اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *