تشکیل شورایی برای تعریف مرمت‌های اصولی، علمی و تخصصی

«علیرضا ایزدی» در گفت‌وگو با صابتا، با تاکید بر این که تشکیل این شورا با ارائه مداوم گزارش به معاونت میراث فرهنگی وزیر تشکیل شده است، اظهار کرد: برای این که مرمت‌های اصولی، علمی و تخصصی داشته باشیم، شورای عالی نظارت را با حکم قائم مقام وزیر میراث فرهنگی تشکیل دادیم و البته با توجه به حضور اساتید و پیشکوستان قدیمی در اصفهان طرح‌های مرمتی در این شورا بررسی می‎شود.

وی با بیان این که مبحث امروز مرمتی در استان اصفهان مربوط به گنبد مسجد امام و شیخ لطف الله است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت و به روز بودن این مباحث، طرح‌های مرمتی ما خصوصا دو طرح مرمتی نامبرده در این شورا بررسی می‌شوند تا بتوانیم بر اساس این نظرات کارشناسی شورا، میزان خطاهایمان در حوزه مرمت را کاهش دهیم.

وی با بیان این که کاهش آزمون و خطای مرمت در محدوده‌های ثبتی یونسکو اولویت دارند، گفت: جزو وظایف اصلی اعضای این شورا همچنین رسيدگى به قصور احتمالى درمرمت‌ها خصوصا مرمت گنبد مسجد جامع عباسى (مسجد امام) در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با تاکید بر این که میراث فرهنگی هر کشوری، نشان‌دهنده فرهنگ، تاریخ و پیشینه‌ یک ملت است، گفت: میراث فرهنگی دارای ارزش‌های مختلفی از جمله ارزش‌های اجتماعی، اقتصادی و تاریخی است، اما ارزیابی میراث از دید ارزش‌های نهفته در آن صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین در برنامه‌ریزی برای حفاظت و نگهداری و یا بهره‌برداری از این میراث، ممکن است گاه ارزش‌هایی نادیده انگاشته شوند.

وی خاطرنشان کرد: محدودیت در بودجه، زمان و نیروی انسانی، باعث الزام یک برنامه‌ اولویت‌بندی است. در این راستا، ارائه‌ یک اولویت‌بندی تخصصی از ارزش‌های نهفته در میراث از دید متخصصین حوزه مرمت و معماری در راستای تجزیه ‌و تحلیل ارزش‌های میراث معماری و شهرسازی، ضرورت دارد لذا این شورا تسهیلگر این هدف عالی در حوزه مرمت خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته تشکیل شورایی برای تعریف مرمت‌های اصولی، علمی و تخصصی اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *