تجزیه ای فکر کردن معنا و مفهوم ندارد/ همه ما ازیک واحد هستیم

«علی دارابی» در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل صندوق توسعه و احیا که صبح امروز برگزار شد، با بیان این که در وزارت میراث فرهنگی و خاص صندوق توسعه و احیا میدانیم که در چه ماموریت و مسئولیتی هستیم، اظهار کرد: امروزه میدانیم گنجینه داران، حافظان و امانت داران نیاکانمان هستیم و ثروت بزرگی که قیمت ندارد و پایان ناپذیر هست، در اختیار ما قرار دارد.

وی با اشاره به این که قرار است نفایس وزارت ترکیب جدیدی بگیرد، نسبت به همگرایی صندوق توسعه و احیا و مجموعه وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد: همه ما یک مجموعه واحد هستیم و تجزیه ای فکر کردن معنا و مفهوم ندارد و من از معاونت میراث فرهنگی، دست  همکاری به سمت مدیرعامل جدید صندوق احیا دراز میکنم.

وی با اشاره به این که تاریخ غنی ایران در بردارنده هفت هزار سال تاریخ و ۳۵ هزار اثر ثبتی است، تصریح کرد: عظمت تاریخی ایران را وامدار حافظان این کار بزرگ هستیم که صندوق احیا نیز در حفظ برشی از تاریخ موثر واقع شده است لذا امروز اگر صندوق احیا را نداشتیم تکلیف ما در این زمینه، مضاعف بود چرا که باید صندوقی با چنین مسئولیتی را ایجاد میکردیم و تکلیف این همه بنای بزرگ و فاخر و تاریخی بر دوش ما بود.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان این که ۸ هزار میلیارد تومان برای تملک نیاز داریم، گفت: کدام بودجه ای میتواند ما را در این مسئله یاری کند؟ از طرفی با فرض این که بودجه نامبرده فراهم شود، آیا کار درستی است که ما فقط مسیر را به سمت دولت ببریم؟

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز این تشکیلات ایجاد شده و ما ناتوان در پرداخت حقوق و الزامات و مسائل موجود، هستیم در عین حال، همه مستحضر هستید که در وزارت مهندس ضرغامی، تلاش زیادی برای افزایش حقوق و مزایای دیگر انجام دادیم.

کریمی با تاکید بر این که باید نهادهای مختلف و تشکل های مردمی ایجاد، حمایت و تقویت شود، گفت: در این صورت بناهای ما حفظ می‌شوند،اما اهمیت آنها بعد از ثبت چه میشود؟ حفظ و مرمت و معرفی و آموزش و بهره برداری و رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال زنجیره پیوسته ای است که باید در این باره اقدام کرد و اگر اقدام نشود نقض غرض است.

دارابی با اشاره به این که برای بهره برداری و مرمت مصداق مهمی است که به وضعیت عمارت مسعودیه را بنگریم، گفت: باید شاهد باشیم که این محل، به قطب فرهنگی و هنری کشور تبدیل شود و بتواند حال مردم را خوب کند لذا حفظ بنا یک مسئله و وظیفه است و ایجاد نشاط اجتماعی و هم بستگی و وحدت ملی نقش آفرینی هم جزو وظایف اصلی ماست.

وی با اشاره به این که در این سال‌های اخیر از موضوع تاب آوری و قدرت و همبستگی زمانی حرف میزنیم که کارکرد موزه ها در کنار نشان دادن گذشته تاریخی ملتمان، با صلح و هم بستگی و دیپلماسی عمومی آمیخته شده است، تصریح کرد: در سفر اخیر اجلاس ائتلاف آسیا در چین بودیم و قرار است در پاییز امسال نمایشگاه ایران عربستان و چین را در کاخ موزه پکن داشته باشیم به طوری که نقش فرهنگ و تمدن ایرانی بر فرهنگ و تمدن خاورمیانه و چین موضوع این نمایشگاه است.

این مسئول با اشاره به این که ما باید به خصوص برای نسل جوان در زمینه تبیین و معرفی در کنار این بناهای فاخری که ایجاد شده از فرهنگ و توانمندی ها و قدرت تاریخی و فرهنگی کشور بازخوانی کنیم، گفت: از این جهت است که رهبری مسئله جهاد تبیین را مطرح کرده است و در مجموعه بناهای تاریخی و فرهنگی و کاخ موزه ها و پایگاه های میراث ملی و جهانی به عنوان اولویت بندی خودمان قرار دادیم.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر این که مردم در یک دعوت عام برای صیانت میراث فرهنگی وارد شوند و اکنون جزو وظایف صندوق محسوب می‌شود، گفت: در حوزه میراث و گردشگری و صنایع دستی وظایفی را دنبال می‌کنیم و نگرانی های متعدد و تهدیدهای مختلفی وجود دارد که نگرانی ما را نسبت به حراصت و صیانت از بناهای تاریخی افزایش میدهد که مبادا این بناها آسیب بیشتریببینند لذا باید آنها را مرمت کنیم وآماده حیات شوند.

نوشته تجزیه ای فکر کردن معنا و مفهوم ندارد/ همه ما ازیک واحد هستیم اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *