بهره برداری حمام تاریخی مریان تا چند ماه آینده پیش بینی می‌شود

 

«حسین ساری» با اشاره به ظرفیت‌های حمام مریان در توسعه اقتصادی و گردشگری منطقه ییلاقی تالش تصریح کرد: رونق اقتصادی و گردشگری منطقه تالش با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و اقتصادی میسر می‎شود به طوری که می‌تواند این منطقه را از مقصدی یک روزه برای گردشگران به مقصدی چند روزه تبدیل کند.

وی در خصوص این طرح احیا و بهره‌برداری در استان گیلان تصریح کرد: بنای تاریخی حمام مریان طبق قراردادی که در اردیبهشت ماه سال گذشته منعقد شده به شرکت عمران اندیش گیلوار واگذار شده است و بنا دارند این میراث فرهنگی را با کاربری «فرهنگی، پذیرایی» و کاربری فرهنگی موزه برای خود بنا احیا کنند.

وی با بیان این که مدت قرارداد این مجموعه ۱۲ سال است، گفت: پیش‌بینی می‌شود؛ با توجه به این که این میراث فرهنگی به زودی مرمت خود را آغاز کند، بتواند در چند ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی با بیان این که تالش فرصت‌های بسیار خوبی را در راستای توسعه اقتصادی به خصوص با تکیه بر تقویت جامعه محلی و تقویت زیرساخت‌های مرتبط دارد، گفت: یکی از رویکردهای صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی رونق اقتصاد کشور با بهره برداری از میراث تاریخی و فرهنگی طبق ضوابط و چارچوب‌های میراث فرهنگی و با حفظ کاربری و اصالت بناست که می‌تواند جامعه محلی را نیز ذی نفع این منطقه کند.

این مسئول با بیان این که روستاهای هدف گردشگری آق قولر و مریان هر دو با ایجاد زیرساخت‌ها می‌توانند جامعه محلی و اقتصاد روستا را رونق ببخشند، یادآور شد: احیا و سپس بهره برداری درست از میراث فرهنگی طبق ضوابط، می‌تواند نقطه عطف رونق زنجیره اقتصادی یک منطقه باشد لذا در خصوص تسهیل شرایط مربوطه و همچنین کمک به بهره برداران اهتمام لازم را داریم.

گفتنی است؛ حمام مریان تالش، در دوران قاجار و زمان حکمرانی سردار امجد ساخته شد. سردار امجد یکی از گماشتگان ناصرالدین شاه بود و حمام مریان را در محلی بین روستای آق قولر و روستای مریان که هر دو از توابع تالش هستند، بنا نهاد، قدمت این بنای تاریخی ۱۳۰ سال است.

حمام مریان تالش را سردار امجد (نصرت الله خان) به منظور استفاده خاندانش در تالش ساخت. معمار این بنای آجری یک هنرمند آلمانی بود و توانست حمام مریان را روی سطحی شیبدار بسازد. این حمام تاریخی به لحاظ استفاده از مصالح خاص، نوع معماری، استحکام بنا و شیوه ساختش از سوی بسیاری از باستان شناسان و نیز مردم علاقمند به تاریخ به شدت مورد توجه قرار گرفته است. البته با توجه به قرار گرفتن حمام مریان در ارتفاعات روستا، در ناحیه ای که به جهت سرسبزی و خرمی و زیبایی دل هر بیننده ای را می برد، بسیاری از طبیعت دوستان نیز مایل به بازدید و گردش در آنجا هستند. حمام مریان در سال ۱۳۸۲ از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

نوشته بهره برداری حمام تاریخی مریان تا چند ماه آینده پیش بینی می‌شود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *