بهره برداری از باغ هرندی به مزایده می‌رود

باغ هرندی میراث تاریخی و فرهنگی استان کرمان است که با کاربری پذیرایی، ‌اقامتی و فرهنگی به مزایده گذاشته می‌شود باغ هرندی در استان و شهر کرمان قرار دارد و با شماره ۱۱۷۰ ثبت ملی شده است.

مالکیت این بنا در دست اداره کل میراث فرهنگی کرمان است و به طور دقیق‌تر در محل کرمان، چهار راه طهماسب آباد، به سمت خیابان فردوسی، انتهاي کوچه اول ) فردوسی ۱۸ قراردارد.

این بنای قاجاری شامل خانه قراچه داغی،‌گاوگرد، اتاق های جانبی و زمین پشت گاوگرد است،‌ عرصه آن ۲۲۱۸ مترمربع و اعیان آن ۶۵۰ مترمربع است و کاربری در نظر گرفته شده برای آن،‌ پذیرایی-اقامتی(بوم گردی)-فرهنگی است.

در مورد این بنا باید بدانیم که،‌ در حدود سال ۱۲۹۰ قمری، محمدرضا خان عدل‌السلطان که یکی از صاحب منصبان نظامی کرمان بود، اقدام به احداث باغی تفریحی خارج از حصار شهر کرمان کرد. مساحت این باغ ۲۵ هزار متر مربع بوده است.

عدل السلطان از نوادگان وکیل الملک حاکم کرمان و فرزند مرتضی قلی خان وکیل الملک دوم (ثانی) و برادر میرزا حسین خان عدل‌السلطنه بود؛ عدل‌السلطنه بعداً لقب «سردار نصرت» را گرفت.

این باغ در سال ۱۳۱۳ شمسی به مبلغ ۴۰ هزار تومان به ابوالقاسم هرندی که یکی از تجار مطرح کرمان بود فروخته شد. این مجموعه به دلیل توقف چند روزه رضاخان در مسیر سفر تبعیدش مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ توسط مالک باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد.

باغ هرندی مدتی نیز به عنوان ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر طبقه همکف ساختمان موجود در آن به‌عنوان موزه سازه‌های سنتی و طبقه اول آن به‌عنوان موزه باستان‌شناسی مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این اثر در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است، شناخت معماری ساختمان مرکزی این باغ در دو طبقه و در قسمت شمالی باغ و در کنار آبنماهای مختلف بنا شده و مساحت تقریبی زیربنای آن حدود ۲۰۰۰ مترمربع است و دارای اتاق‌هایی از جمله بهارخواب و در طبقه زیرین ساختمان یک سالن جهت استراحت وجود داشته‌است (معروف به تنبلخانه).

در طبقه بالا هم تعداد زیادی تخت جهت پذیرایی از مهمان‌ها موجود بوده‌است. در این طبقه دو ایوان سرپوشیده نیز وجود دارد.از جمله قسمت‌های باغ می‌توان ساختمان اندرونی، بیرونی، بهارخواب، حمام آشپزخانه و اتاق‌های مستخدمین، گاو گرد (گاوچاه) حوض و آب‌نما، اصطبل و درختان میوه را نام برد که بر اثر مرور زمان دستخوش تغییرات زیادی شده که می‌توان به تخریب اصطبل و انبارها، تبدیل آشپزخانه به ساختمان اداری اشاره کرد.

آب‌رسانی درختان این باغ از چاه و گاوگرد باغ تأمین می‌شد است.گاوگرد که در قسمت جنوبی و انتهای باغ و نزدیک استخر قرار دارد دارای محور اصلی چوبی بوده که آب حاصل از این چاه پس از جمع آوری در استخر، جهت آبیاری باغ مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. در کنار گاوگرد در انتهای باغ تعدادی اتاق وجود داشته که محل خدم و حشم بوده‌است.

گفتنی است؛ تمام مراحل برگزاری مزایده از دریافت اسناد مزایده تا ارائه پیشنهاد مزایده‌گران و همچنین کمیته فنی و بازرگانی در زمان بازگشایی پاکت‌ها، از طریق درگاه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به آدرس www.setadiran.ir انجام خواهد شد.

انتهای پیام

 

نوشته بهره برداری از باغ هرندی به مزایده می‌رود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *