برگزاری نشست شورای فنی اقتصادی صندوق احیا

در این نشست که با موضوع بررسی طرحهای مرمت و احیاء سه پروژه خانه‌های مغنی و سالک اصفهان و همچنین مجموعه بلاد شاپور بافت تاریخی دهدشت در هفته جاری تشکیل شد، اعضای شورا با نگاه ملی پروژه‌های مذکور را بررسی کردند.
البته هدف از این بررسی دقیق، ارتقای سطح حفاظت، تضمین بقاء بناها و مجموعه‌ی مذکور ابعاد گوناگون طرح‌های ارائه شده بود که در این راستا با توجه به کاربری مصوب فرهنگی، اقامتی و پذیرایی در خانه سالک، با طرح لکه‌گذاری احیاء پیشنهادی در صورت رعایت حفظ اصالت فرم فضاهای اصلی بنا موافقت شد.
همچنین طرح احیاء خانه مغنی نیز با کاربری فرهنگی، اقامتی، پذیرایی به سرمایه‌گذار واگذار شده بود و موافقت با آن در صورتی بود که بنا به صورت یک واحد اقامتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
پروژه مجموعه بلاد شاپور واقع در شهرستان دهدشت نیز مجموعه‌ای با ارزش و کم نظیر در شهر دهدشت بوده که در دوره صفوی به عنوان یکی از مراکز سکونت و بازرگانی به دلیل ارتباط با بنادر جنوبی کشور، نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی آن دوران داشته‌ است که با ۳۵ هکتار وسعت و تنوع و تعداد بناهای تاریخی با ارزش یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی ایران به شمار می‌آید.
لذا نظر به جایگاه ارزشمند این بافت فاخر به لحاظ باستانشناسی و دارا بودن آثار باقیمانده دوره‌های پیش از تاریخ اعلام نظر قطعی در ارتباط با اعطاء کاربری به بناها و فضاهای مختلف پس از بازدید از محل پروژه با حضور اعضاء شورای فنی و اقتصادی این موسسه، مدیران و کارشناسان فنی و باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کهکیلویه و بویراحمد، مدیرکل امور پایگاههای وزارتخانه میراثفرهنگی و نمایندگان آنها انجام می‌شود.
گفتنی است این نشست، با حضور مدیر و کارشناسان مدیرت فنی و امور اجرایی صندوق احیاء، اعضاء شورای فنی- اقتصادی و معاونان و کارشناسان ادارات کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان‌های اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد در عمارت مسعودیه برگزار شد.
انتهای پیام

نوشته برگزاری نشست شورای فنی اقتصادی صندوق احیا اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *