انقلابی در حوزه صنایع‌دستی و فرش‌دستباف با پیگیری و اجرای یک ماده قانونی

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی، این نشست گفتنی است این نشست با حضور «زهرا کمانی» رئیس اداره فرش اداره کل صنعت و معدن استان تهران و «سارا میرنظامی» رئیس انجمن طراحان فرش دستباف ایران و با محوریت«علی وقفچی» مشاور صندوق توسعه و احیا و از مسئولان پیشین فراکسیون صنایع دستی و فرش دستباف مجلس شورای اسلامی برگزار شد..

در این نشست مطرح شد؛ با عنابت به اینکه یکی از مترقی‌ترین و کاربردی‌ترین قوانین کشور، قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و فعالین صنایع دستی است و متاسفانه به دلایل مختلف فعالان عرصه فرش دستباف و صنایع دستی از این ظرفیت‌ها اطلاعی ندارند در نتیجه از فرصت‌های قانونی در توسعه، ترویج و حمایت از صنایع‌دستی و فرش دستباف و همچنین پیگیری برای اجرایی شدن این قانون اتفاق نمی‌افتد.
در این جلسه، تبادل نظر در خصوص ظرفیت‌های این قانون در وادی اجرا مورد بحث واقع شد و در پایان نیز مقرر شد که ماده ۵ این قانون، عملیاتی شود.

براساس این نشست قرار شد تا در خصوص واگذاری اماکن تاریخی و فرهنگی به فعالان عرصه فرش دستباف و صنایع دستی اقدامات عملیاتی صورت بگیرد و در پایان نیز اداره فرش استان تهران از طریق مکاتبه درخواست واگذاری اماکن تاریخی و فرهنگی به فعالان این عرصه اقدام کند.

در این جلسه به فعالان صنایع دستی و عرصه فرش دستباف توصیه شد؛ به طور حتمی این قانون را مطالعه کرده و خواسته‌های بحق و قانونی خود را از وزارت خانه هایی که در این خصوص تکلیف دارند، پیگیری کنید.

گفتنی است؛ ماده پنج قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و فعالان این حوزه این چنین است؛ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (وزارت کنونی) مجاز است برای تولید و عرضه محصولات صنایع دستی و فرش دستباف و هنرهای سنتی املاک در اختیار از جمله فضاهای مناسب در بناهای تاریخی را به فعالان مرتبط با صنایع دستی و فرش دستباف با انعقاد قرارداد واگذار کند.

عرضه محصولات غیرمصادیق ماده یک این قانون و تولیدات خارجی در این غرفه‌ها ممنوع و موجب انفساخ قرارداد و ضبط اموال غیرمجاز و خارجی عرضه شده می‌شود.

لازم به ذکر است؛ سازمان وزارت کنونی حق مطالبه زیاد وارده از محل وجه التزام موضوع قرارداد را خواهد داشت.
البته با عنایت به ظرفیت قانونی موجود  در دورترین نقاط کشور اماکن تاریخی موجود بوده و می‌تواند در اختیار فعالان عرصه فرش و صنایع دستی قرار گیرد و انقلابی را در عرضه محصولات صنایع دستی و فرش دستباف ایجاد کند.

 

نوشته انقلابی در حوزه صنایع‌دستی و فرش‌دستباف با پیگیری و اجرای یک ماده قانونی اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *