امضای طرفین پای قرارداد مجموعه غار کتله‌خور زنجان نشست

ظهر امروز نشست امضای قرارداد مجموعه گردشگری غار کتله‌خور زنجان با حضور حسین ساری مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، مدیران مربوطه و سرمایه گذاران  برگزار شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی، در این نشست مجموعه نامبرده پس از صحبت‌های مفصل مدیرعامل و سرمایه‌گذار پیرامون اهداف سرمایه گذاری، نقش این غار در توسعه گردشگری، اهمیت و لزوم سرمایه‌گذاری برای مجموعه غار کتله‌خور برای اقتصاد استان زنجان و دیگر مباحث، مورد امضای طرفین قرار گرفت.

در پایان نشست نیز مقرر شد تا مجموعه مذکور به زودی به سرمایه گذار تحویل داد شود.

البته گفتنی است؛ غار کتله‌خور یک غار ترکیبی خشکی و آبی به حساب می‎آید که در شهرستان «خدابنده» استان زنجان واقع شده است.

غار هفت طبقه و ۳۰ ميليون ساله كتله خور در ۱۶۵ كيلومتري شهر زنجان و پنج كيلومتري شهر گرماب واقع شده است. اين غار با غار مشهور عليصدر ۱۰۵ كيلومتر فاصله داشته و گمانه زني‌هايي در خصوص احتمال ارتباط اين دو غار وجود دارد.

كتله‌خور در اصطلاح به معناي جايگاه خورشيد يا محل برآمدن خورشيد است. وجود كنده‌كاري‌هاي حاصل دست مادر طبيعت در طول ميليون‌ها سال كه به شكل‌هاي زيباي چكيده و چكنده در دالان‌ها و دهليزهاي اين غار خودنمايي مي‌كند بر زيبايي‌هاي آن افزوده است.

اين غار يكي از پناهگاه‌های انساني در دوران سنگ بوده است و در برخي از دهليزهاي آن اسكلت حيواناتي كشف شده كه شباهتي با حيوانات امروزي نداشته و احتمالاً از نسلهاي منقرض شده در اعصار گذشته است، در حال حاضر نیز ۲ كيلومتر از فضاي اين غار براي عموم قابل بازديد است.

برخی بر این باورند که وجه تسمیه غار کتله خور به مفهوم واژه «کَتله» معروف است که به معنی کوه کم ارتفاع است و از آن‎جا که خورشید از پشت آن طلوع می‎کند، به کتله خور یا کتله خورشید مشهور شده است.

انتهای پیام

نوشته امضای طرفین پای قرارداد مجموعه غار کتله‌خور زنجان نشست اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *