استان مرکزی، مقصد پنجاه و یکمین سفر استانی مدیرعامل صندوق احیاء

هادی میرزائی در پنجاه و یکمین دور از سفرهای استانی خود از عمارت تاریخی امیرمفخم (شهر خمین روستای شهابیه)، قلعه بهادری (شهر اراک روستای اسفندان)، کاروانسرهای مشهد میقان (شهر اراک روستای مشهد میقان) و دودهک (دلیجان)، خانه حسن پور و خانه خاکباز (موزه مفاخر)(اراک) بازدید کرد و در گفت و گو با سرمایه گذاران و بهره برداران این بناها، به بررسی مسائل و مشکلات و همچنین اقدامات صورت گرفته در راستای مرمت و احیاء بناها پرداخت.
عمارت امیر مفخم بختیاری که با نام «عمارت باغ خسروانی» شناخته می‌شود از بناهای تاریخی دوره قاجار در روستای شهابیه شهر خمین است که سال ۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا از سوی صندوق توسعه و احیاء به سرمایه گذار واگذار شده و اکنون در حال طراحی و اقدامات اضطراری است.
قلعه بهادری یکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است که در روستای اسفندان شهرستان کمیجان احداث و سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه در کنار یکی از راه‌های مهم ارتباطی استان مرکزی به سوی غرب کشور قرار گرفته است. مرمت و احیاء این بنا نیز از سوی صندوق توسعه و احیاء به بخش خصوصی سپرده شده است و اکنون در حال طراحی و اقدامات اضطراری است.
کاروانسرای مشهد میقان مربوط به دوره صفوی است که در شهرستان اراک، جنب روستای مشهد میقان قرار داد و به دلیل وجود آستان مبارک امام زاده عابد (ع) به این نام معروف شده است . این بنای تاریخی سال ۷۸ به ثبت ملی رسیده است. مرمت واحیاء این بنا نیز در فراخواه های آتی صندوق به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
کارروانسرای دودهک از یادگاران دور صفویه است که در هر یک از دیوارهای شمالی و شرقی و غربی آن سه برج دیده ‌بانی تعبیه شده که نشان می ‌دهد. این بنا سال ۷۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و پس از واگذاری به بخش خصوصی از سوی صندوق توسعه و احیا، اکنون در مرحله بهره برداری است.
خانه حسن پور از بناهای قدیمی شهر اراک و به جا ماده از دوره قاجار است که سال ۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بنا در مجموعه بافت قدیمی شهر و در اولین گذر سمت چپ بعد از چهارسوق بازار قرار دارد به طوری‌که از این بنا می‌توان به قدیمی‌ترین مدرسه و مسجد شهر یعنی مدرسه سپهداری و نیز به قدیمی‌ترین حمام به نام حمام چهار سوق و سایر نقاط بازار مانند قدیمی‌ترین بانک (بانک ملی) دسترسی پیدا‌کرد. این بنای تاریخی سال ۹۷ از سوی صندوق احیاء به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد و اکنون در حال بهره برداری است.
خانه تاریخی خاکباز یا موزه مفاخر اراک از جمله بناهای مربوط به دوره اواخر دوره قاجاریه است که سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در بهمن ماه ۸۸ با عنوان موزه مفاخر مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین محوطه این بنا در سال ۹۶ از سوی صندوق احیاء طی فراخوان عمومی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار گردید و اکنون در حال بهره برداری است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *