ابزار توسعه اقتصادی گردشگری جنگ از ژاپن و فرانسه تا لبنان

«ابراهیم بهادری» مسئول میز گردشگری نور (انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) با اشاره به فعالیت میز گردشگری نور در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اظهار داشت: داستان قهرمانان، میادین جنگ، سنگرهای نظامی، سلاح‌های جنگی و مانند آن، در زمان حاضر، از منابع گردشگری محسوب می‌شوند و این قابلیت را دارند که بعد از جنگ، تبدیل به جاذبه‌ گردشگری شوند؛ زیرا جنگ فقط یک زمان، مکان و رویداد نیست بلکه نمایشی از یک درام جدّی و قوی بشری است که نه تنها تحت تأثیر تغییرات جمعیّتی و نوآوری‌های فنی (در طول جنگ) است بلکه به دلیل اهمیّت نوستالژی، خاطرات، افتخارات، تجلیل از رزمندگان و تجدید دیدار (در دوران پس از جنگ)، در دنیای امروز، این پتانسیل را دارد که به عامل انگیزشی مهمّی در گردشگری تبدیل شود.

بهادری تصریح کرد: یکی از انواع خاص گردشگری که در دهه های اخیر مورد توجه گردشگران و برنامه‌ریزان قرار گرفته است، «گردشگری جنگ» است. بسیاری از کشورهای درگیر جنگ ازجمله ژاپن، فرانسه، ویتنام، روسیه، لهستان، بلژیک، ترکیه، لبنان و… بعد از سپری کردن دوران بازسازی جنگ، برای معرفی اتفاقات رخداده در کشورشان و عبرت آموزی این رویدادها و تقویت موقعیت خود در سطح بین المللی و بهره برداریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، گردشگری جنگ را به عنوان ابزار مهمی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

مسئول میز گردشگری نور افزود: در روزگاری كه كشورهای دنيا به دنبال معرفی اماكن تاريخی و مناطق گردشگری خود هستند و كوچک‌ترين وقايع ‌تاريخي‌شان را ثبت و به جهان معرفي مي‌كنند، غرب و جنوب كشورمان معرفي‌كننده دلاوري‌هاي مردم ايران در طولاني‌ترين جنگ قرن بيستم است. سابقه تاریخی موجود در کشورهای مقاوم در برابر تجاوزهای استکباری آمریکا، اسرائیل و وابستگان به آنها… مانند افغانستان، لبنان، عراق و اخیرا سوریه، امکان گسترش «گردشگری مقاومت» در سایر کشورها را به عنوان یک مسئله بالقوه ایجاد کرده است.

بهادری به تشریح جاذبه‌های جنگی در سراسر دنیا پرداخت و تصریح کرد: عمده‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنگ در دنیا شامل جبهه ها و مناطق نبرد، یادمان های جنگ و قربانیان آن، قبرستان های کشتگان جنگ و موزه های جنگ و صلح می شود.حتی اگر بازدیدکنندگان نگاه ایدئولوژیک هم به جنگ نداشته باشند، دوست دارند به دیدن جاهایی بروند که در این سال ها در کتاب ها خوانده اند و در فیلم ها تماشا کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌های جنگ در دنیا به عنوان زیر ساخت‌های جذب گردشگر جنگ به شمار می‌روند و هرساله شمار بسیاری از گردشگران کشورهای مختلف را به خود جلب می‌کنند. معروف‌ترین آنها هم متعلق به کشورهایی است که نامشان در تاریخ جنگ برجسته است. در ایران نیز طی سالهای اخیر موزه های دفاع مقدس سر و شکل تازه ای گرفته اند. باغ موزه های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران، کرمان، همدان، خرمشهر و کرمانشاه از مشهور ترین آنها هستند. پس از گذشت سال‌ها از پايان جنگ تحميلي امروز مناطق عملياتي دفاع‌مقدس و سرزمين‌هايي كه روزي گام‌هاي استوار رزمندگان بر روي خاكش گذاشته مي‌شد به عنوان بخشي از تاريخ معاصر ايران شناخته مي‌شود. در كنار مناطق تاريخي و باستاني بسياري كه كشورمان براي گردشگري دارد و سالانه مسافران و بازديدكنندگان زيادي را به خود مي‌بيند مناطق عملياتي و يادمان‌هاي زمان جنگ هم بخشي از ظرفيت‌هاي گردشگري به حساب مي‌رود كه در طول سال پذيراي زائران زيادي از مناطق مختلف كشور است.

مسئول میز گردشگری نور گفت: گردشگری مقاومت از جمله جاذبه‌های نوینی است که نتیجه رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام و پشتیبانی ملت بزرگ میهن اسلامی در طی هشت سال جنگ تحمیلی است. بنابراین، تبلور مکانی جاذبه های ایجادشده از جنگ در قلمرو مناطق عملیاتی و همچنین مناطق تأثیرپذیر از جنگ به ویژه در مناطق جنوبی و غربی کشور، می‌تواند منبعی بزرگ برای مقصد گردشگران و صیانت از ارزشهای معنوی دوران دفاع مقدس و انتقال آن به نسل‌های بعدی نیز باشد.

وی به اهمیت راهیان نور پرداخت و تاکید کرد: درواقع مهمترین بعد گردشگری جنگ در ایران همان میراث جنگ تحمیلی ایران و عراق است که در قالب کاروان راهیان نور، مناطق جنگ زده و آثار مادی و معنوی به جامانده از دوران دفاع مقدس را مورد بازدید قرار می‌دهند.

وی گفت: این میراث، قابلیت دارند تا به یکی از قطب‌های مهم گردشگری مقاومت برای توریست‌های خارجی تبدیل شوند. با توجّه به آمار، بیشترین تعداد گردشگر مناطق جنگی مربوط به پنج استان کرمانشاه، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان به شدت درگیر جنگ بوده‌اند، هستند و شهرهایی مانند سنندج، پاوه، کرمانشاه، مهران، مهاباد، خرّمشهر، دشت‌آزادگان، سوسنگرد، بستان، شوش، اندیمشک، اهواز، آبادان و ذزفول از مقصدهای مهم گردشگران به حساب می آید به طور مثال به بخشی از آثار دیدنی دزفول اشاره می کنیم که هرساله مورد استقبال گردشگران و راهیان نور قرار می‌گیرد.

بهادری ادامه داد: دزفول با نام قدیم (دژ پل) در شمال استان خوزستان قرار دارد. این شهر آثاری از دوره ساسانی و اسلامی را همچون گوهرهای گرانبها از گذشته های دور به یادگار دارد. دزفول بیش از آن که به دلیل اهمیت جغرافیایی و وجود پایگاه هوایی در آن مورد کینه آتش دشمن باشد، وجود مردمی مقاوم و رزمندگانی استوار در آن و پشتیبانی این بخش از جبهه از طریق این شهر، آنجا را در معرض آتش دائمی قرار داده بود. دزفول تا پایان جنگ هدف صدها موشک دوربرد دشمن قرار گرفت.

وی تصریح کرد: مراکز دیدنی دزفول شامل موزه دفاع مقدس دزفول، بقعه سبزقبا، آسیابهای دزفول، پل قدیم دزفول ، حمام کرناسیون، بافت تاریخی بازار، سواحل رود خانه دز، آبشار شوی، باغ‌های اطراف شهرمزار آیت الله قاضی، رادیو دزفول، پایگاه چهارم شکاری و پل ساسانی است.

به گفته این مسئول؛ دهای مهم گردشگری مقاومت به شمار آنچه گردشگری مقاومت را از سایر انواع معمول گردشگری متمایز می‌کند، تأکید آن بر ابعاد فرهنگی و انتقال مفاهیم ارزشمندی همچون دفاع، مقاومت، حماسه، فداکاری، وطن پرستی و… است.

وی افزود: راهیان نور، مناطق جنگ زده و آثار مادی و معنوی به جامانده از دوران دفاع مقدس را مورد بازدید قرار می‌دهد و با توسعه فرهنگ شهادت و جهاد، تقویت اتحاد و همگرایی بین مردم و گردشگری توأم با معرفت و بصیرت، امتیازات و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در دیگر تورهای بازدید از مناطق جنگی در کشورهای جهان دیده نمی‌شود.

وی با بیان این که در ایران هدایت مورد توجه ودرست به سمت شاخصه‌های بومی می‌تواند با ایجاد تصویر دقیقی از آن در کشورهای دیگر، به فرمی از گردشگری پایدار بدل شود که با استقبال مواجه و عنوان بدیع «گردشگری مقاومت» شایسته آن باشد، گفت: بهترین سیاست در این قبال که باید از سوی نهادهای حاکمیتی برای شکوفایی توامان اقتصاد و فرهنگ دنبال شود فعال شدن صنعت گردشگری داخلی برای افزایش گردش پولی و رونق اقتصادی و تقویت جذب گردشگر خارجی برای ورود ارز به کشور و کمک به اقتصاد و افزایش اشتغال

نوشته ابزار توسعه اقتصادی گردشگری جنگ از ژاپن و فرانسه تا لبنان اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *