آغاز به کار مرمت کاروانسرای گز بعد از یکسال توقف

به دنبال بازدید «سیدهادی رضوی» مدیرفنی صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی از کاروانسرای گز در روزهای پایانی هفته گذشته که با همراهی جمعی از مسئولان استانی و شهرستان انجام شد، کاروانسرای گز دوباره مرمت خود را از سر گرفت.

برخی از مسائل این کاروانسرا مانند مسیر دسترسی، کنترل گاز و مباحث مربوط به گرمایش و سرمایش و … که موجب توقف فرایند مرمتی آن شده بود نیز حل و فصل شد.

یکی ازنمونه‌های جالب کاروانسراهای دوره شاه عباس اول که در سر راه اصفهان به شمال ساخته شده، کاروانسرای گز است. طول این کاروانسرای تاریخی در قسمت خارج آن از مشرق به مغرب ۹۶ متر و عرض آن از شمال به جنوب ۸۳ متر و در داخل کاروانسرا طول صحن آن از مشرق به مغرب پنجاه متر و عرض آن از شمال به جنوب ۴۰ متر است.

در چهار گوشه کاروانسرا چهار برج دیگری بنا شده که منظره آن از دور هم نمایان است و برای دیده بانی به‌کار می‌رفته است. ارتفاع سردر باشکوه کاروانسرای گز ۱۱ متر است و نمای خارجی آن شامل ایوان‌های فوقانی و تحتانی با جرزها و پشت بغل‌های کاشیکاری ازنوع معقلی است قسمت فوقانی سر در ورودی کاروانسرا نیز تزئینات جالبی ازنوع کاشیکاری معقلی دارد.

انتهای پیام

نوشته آغاز به کار مرمت کاروانسرای گز بعد از یکسال توقف اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *