مبانی نظری یادمان‌ها، هر یادمان به مثابه یک سند

مبانی نظری یادمان‌ها، هر یادمان به مثابه یک سند

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حوزه مرمت و احیا با هدف آگاهی‌رسانی و اشاعه دانش فنی حاصل از تحقیقات در زمینه مرمت و احیا با عنوان «مبانی نظری مرمت و حفاظت یادمان‌ها، هر یادمان به مثابه یک سند» با سخنرانی ملیحه مهدی‌آبادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث-فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ در عمارت مسعودیه برگزار شد.

ملیحه‌ مهدی‌آبادی در این نشست گفت: برخی از اصلی‌ترین نظریه‌ها و اندیشه‌های تاثیرگذار و نظریه‌پردازان در زمینه حفاظت و مرمت آثار و بناهای تاریخی و یادمانی همچون کامیلو بوئیتو و لاسوسیت، راسکین ، لودوک و … با محورهای مختلفی همچون مرمت با محوریت تاریخ گذاری و یا اثبات گرایی، حفاظت و به طور ویژه توصیف مرمت فیلولوژیک و خواستگاه و مبانی نظری است که در این نشست به تشریح ان می‌پردازیم.

مهدی‌آبادی ادامه داد: هر بنا و شیء تاریخی و فرهنگی باید همانند یک سند مورد بررسی‌های تخصصی قرار گیرد و راه مرمت عمومی برای همه بناها وجود ندارد.
او افزود: در این نوع مرمت کلیه تصمیم‌گیری‌هایی که در مرمت و حفاظت یک اثر صورت می‌پذیرد بر اساس مطالعه و سند در همه جنبه‌ها و شواهد تاریخی اعم از فنی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی به عنوان بستر زمانه‌ای است که آن اثر در آن دوره تاریخی خلق شده است.

این کارشناس تاکید کرد: از آثاری که در مرمت آن، این مبانی نظری خاص رعایت نشده است، می توان به بخش جنوبی تکیه معاون الملک کرمانشاه، کاروان‌سرای بیستون و محوطه طاق بستان و یا نقش برجسته آنوبالی اشاره کرد.






نوشته مبانی نظری یادمان‌ها، هر یادمان به مثابه یک سند اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *