کمتر از یک‌درصد بناهای تاریخی یزد در سیل اخیر دچار آسیب جدی شده است

«علی دارابی» در بازدید خود از مناطق آسیب‌دیده بافت تاریخی یزد و در جمع همیاران محلات این بافت تاریخی، اظهار کرد: از صبح در محلات مختلف از جمله محله زرتشتیان یزد، بازار، حوزه‌های علمیه، مغازه‌ها و اماکن عمومی مردم بازدید انجام شد که مهم‌ترین این بازدیدها، بازدید از بافت تاریخی بود.

قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بافت تاریخی برای ما باعث افتخار است، یزد به‌عنوان شهر جهانی ثبت‌شده فقط متعلق به مردم یزد و ایران نیست، بلکه در خصوص آن همه جهانیان احساس مسئولیت داشته و احساس افتخار می‌کنند و به آن احساس تعلق دارند.

دارابی افزود: در مجموعه بافت تاریخی یزد ۲۳ هزار پلاک ثبتی داریم از این تعداد پلاک ثبتی ۲۰۰ بناهای ما تخریب جدی و ۴۰۰ بنا تخریب جزئی داشتند یعنی چیزی کمتر از یک درصد بناها در سیل اخیر دچار آسیب جدی شدند و این نشان‌دهنده این است که اصول سنتی و مرمتی که توسط پیشینیان رعایت شده است برای ما افتخاری است.

او با تأکید بر اینکه بافت تاریخی یزد سرحال هست، گفت: آسیب‌هایی وارد شده اما گزارش‌هایی که داده می‌شود با بازدیدهای میدانی فرق دارد.

دارابی با اشاره به دیدار با فعالان میراثی یزد، گفت: این فعالان از کسانی بودند که از ساعات اولیه سیل حضور داشته و به پایش محله‌ها پرداختند و گلهٔ این افراد این بود که چرا برخی گزارش‌های خلاف واقع ارائه می‌دهند.

قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: الحمدالله در یزد همه پای‌کار هستند و قطعاً با این اهتمام و روحیه‌ای که در مردم یزد وجود دارد، یزد دوباره ساخته می‌شود و در بخش‌هایی که آثار سیل ویرانگر بوده و تخریب‌ شده است مرمت انجام خواهد شد.

دارابی افزود: در وزارت میراث‌فرهنگی ستادی تشکیل‌ شده و در استان هم ستاد بحران تشکیل‌ شده است و لذا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در بخش‌های مختلف بازدید، مردم ابراز رضایت از همکاران من در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان داشتند که موجب افتخار بنده است.

او بیان کرد: از همه مسئولان، استاندار یزد، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و صداوسیما که از ساعات اولیه نقش جدی داشتند و در میدان بودند و در امر اطلاع‌رسانی و ایجاد آرامش تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

نوشته کمتر از یک‌درصد بناهای تاریخی یزد در سیل اخیر دچار آسیب جدی شده است اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *