پیام تبریک رییس فراکسیون گردشگری مجلس در مورد روز جهانی موزه

«محمدرضا دشتی اردکانی» با انتشار این پیام اعلام کرد: میراث فرهنگی این سرزمین بهترین ابزاری است که به یادمان آوریم ایرانی هستیم و این کیفیت چگونه به واسطه‌ی اسلام زینت بخشیده شده است و امروز تحت عنوان هویت ایرانی اسلامی نظاره‌گر آن هستیم.

وی افزود: این غنای هویتی در طول تاریخ در تمام عرصه‌های اجتماعی هویدا شده است، از معماری و شهرسازی، مردم‌شناسی، ساز و کار اجتماعی و زبان‌شناسی تا اقتصاد و سیاست و هر آن چیزی که متأثر از سنت‌ها باشد، تعریفی است از میراث فرهنگی ایران که حال، این وظیفه‌ی خطیر جهت محافظت از آن به عهده‌ی نسل حاضر است.

به گفته دشتی اردکانی؛‌ ۲۸ اردیبهشت به عنوان روز جهانی موزه که نخستین روز از هفته‌ی میراث فرهنگی در ایران است، فرصت مناسبی است تا در پس جنبه‌های کالبدی موضوع میراث فرهنگی، جنبه‌های معناشناسانه و عبرت‌آموز آن را مورد بررسی قرار دهیم. همان مواردی که در ادبیات و گفتمان کشور مغفول واقع گردیده است و جای خود را به تقلیدهای غرب‌زده داده است.

این مسئول تصریح کرد: با این تفاسیر نقش میراث فرهنگی می‌بایست بنیان تدوین برنامه‌ی هفتم توسعه قرار گیرد تا بر مبنای منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری، نگاه مسئولین به داخل و پرهیز از غرب‌زدگی باشد. میراث فرهنگی بهترین الگو برای تنظیم سایر بخش‌‍‌های کشور است و شایسته است موضوع پژوهش در ساختار این وزارتخانه به جایگاه بالاتری ارتقا پیدا کند تا در جایگاه راهبری تمامی طرح‌های توسعه‌ای فرهنگی، اجتماعی و عمرانی کشور قرار گیرد.

دشتی اردکانی با بیان این که شعار امسال شورای بین‌المللی موزه‌ها(ICOM)  با عنوان «موزه‌ها، پایداری، حال خوب» تاییدکننده موارد فوق‌الذکر است،‌گفت: شایسته است جایگاه موزه در راستای تجقق این شعار در بطن جامعه تشریح و تبیین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن تبریک روز جهانی موزه‌ها و هفته‌ی میراث فرهنگی به جامعه‌ی رفیع میراث فرهنگی کشور، امید است به لطف خداوند منان، موضوع میراث فرهنگی در مسیر توسعه‌ی محسوسی که در دولت سیزدهم قرار گرفته است، مقتدارنه ادامه‌ یابد.

 

نوشته پیام تبریک رییس فراکسیون گردشگری مجلس در مورد روز جهانی موزه اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *