مرور چند بخشنامه به کام صندوق توسعه و احیا

۲۷۳ بنا با مالکیت صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی وجود دارد اما براساس مجوز رییس سازمان وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شماره ۹۵۳۱۰۱/۱۲۵۸۵ مورخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۵ تعداد ۴۰۰ بنای تاریخی جهت واگذاری به بخش خصوصی  به منظور مرمت، احیا و بهره برداری به صندوق احیا ابلاغ شد.

پس از آن، مقام عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی نامه ای به شماره ۹۶۲۱۰۰/۲۶۰۲۶ به مدیران کل دستور داده‌اند بناهای تاریخی استان که حق بهره برداری از آنها در قالب قراردادهای سرمایه گذاری است قابل واگذاری است به صندوق احیا اعلام شود.

پس از این بخشنامه نیز ابلاغ از سوی ریاست جمهوری بود به طوری که طبق دستور رییس جمهور وقت(اساس برنامه باید بر مبنای واگذاری ساختمانهای تاریخی به صورت اجاره به بخش خصوصی جهت بهره برداری مناسب) باشد.

دستور مقام عالی وزارت سابق این گونه است که مدیرعامل صندوق احیا جهت اجرای دستورات ریاست جمهور محترم طبق استفساریه دیوان محاسبات بناهای تاریخی که از طریق ادارات کل استانها وفق بخشنامه مقام عالی وزارت به این صندوق واگذار گردیده، نیاز به اخذ مجوز جداگانه از هیات وزیران جهت واگذاری به بخش غیر دولتی توسط صندوق ندارد.

اما در خصوص جایگاه صندوق احیا هم نیز طبق بخشنامه‌ها و مکاتبات این گونه میتوان گفت که طی ابلاغیه مدیرکل امور حقوقی و املاک وزارت میراث فرهنگی، اختیار تعیین و کاربری مناسب، با شان آثار از اختیارات ذاتی و انحصاری صندوق احیاست.

البته طبق صورت جلسه هیات وزیران مورخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ مراجع استعلام موظفند  طرف یک ماه به استعلام های انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسخ دهند. عدم ارائه پاسخ در فرصت تعیین شده به منزله موافقت با اجرای طرح تلقی می‌گردد.

انتهای پیام

نوشته مرور چند بخشنامه به کام صندوق توسعه و احیا اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *