مجموعه چلبی اوغلو و حمام سالار آماده واگذاری به بخش خصوصی شد

«جابر نوروزی» با اعلام این خبر افزود: حسین ساری، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی روز یکشنبه ۳۰ مرداد ماه از بناهای تاریخی و فرهنگی استان زنجان بازدید بعمل آورد.

وی افزود: در این بازدید که با همراهی سید سعید صفوی؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و مسئولان و مدیران استانی و صندوق احیاء صورت گرفت، ایشان از نزدیک در جریان آخرین وضعیت بناهای تاریخی استان قرار گرفت.

نوروزی خاطر نشان کرد: بناهای تاریخی حمام سالار، مجموعه چلبی اوغلو، حمام زرین رود، مجموعه غار کتله خور، گنبد سلطانیه و … از جمله بناهایی بودند که به همراه هیئت همراه مورد بازدید قرار گرفت.

مدیر پروژه های صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی تصریح کرد: در جریان این سفر یکروزه جلسات و نشست هایی با مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری، فرمانداری، شورای شهر و شهرداری ها در خصوص بناهای تاریخی استان بالاخص روند واگذاری مجموعه غار کتله خور به سرمایه­گذار و همچنین در دستور کار قرار دادن واگذاری سایر ابنیه تاریخی از جمله سه بنای تاریخی حمام سالار، مجموعه چلبی اوغلو و حمام زرین رود با هماهنگی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان برگزار گردید.

وی افزود: حمام سالار، حمام زرین رود و مجموعه چلبی اوغلو از بناهای در اختیار صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است که در جریان بازدید پس از بحث و تبادل نظر درباره وضعیت این بناهای تاریخی مقرر شد با اعلام آمادگی صندوق احیاء و با هماهنگی استان بزودی این بناها در لیست واگذاری های آتی این صندوق قرار گیرد.

نوروزی خاطر نشان کرد: با واگذاری بناهای مذکور با کاربری های متنوع فرهنگی هنری- اقامتی-پذیرایی- بهداشتی درمانی برای مدت‌ زمان معین به بخش خصوصی، ضمن ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی، زمینه برای حفاظت و صیانت بهتر از آثار تاریخی فراهم می‌شود. 

لازم به ذکر است؛ حمام سالار واقع در سلطانیه بنایی است متعلق به دوره قاجاریه که در جوار گنبد معروف اولجایتو در شهر تاریخی سلطانیه زنجان واقع شده است. بانی حمام سالار شخصی است به نام سیف علی خان کلانتری معروف به سالار خان است. ساخت این بنا که در اواخر دوره قاجار در سال ۱۲۹۳ ه.ش انجام پذیرفته است این بنا شبیه تمام حمام های ایرانی و شامل عناصر تشکیل دهنده­ای از قبیل گرمخانه، میان در، سربینه، تون و خزینه است. از ویژگی­های منحصر به فرد حمام سالار، قرار گرفتن آن در جوار گنبد معروف آلجایتو در سلطانیه است که همین موضوع بر جذابیت آن می افزاید.

بنای چلبی اوغلو نیز متعلق به دوره ايلخانی بوده ( ۷۲۸ هجری قمری ) و  هم دوره گنبد سلطانيه ساخته شده است . اين بناي تاريخي متعلّق به عارف بنام اين زمان، شيخ براق بابا از بزرگان مسلك مولويه و از خاصان در بار سلطان محمد خدابنده در دوره ايلخاني است. همچنین  باستان شناسان و محقّقان، اين مجموعه را به سلطان چلبي منسوب نموده و تاريخ احداث بنا را سال ۷۲۸ ه.ق بيان نموده اند. مقبره شيخ براق یا چلپی اوغلو كه در كنار آن خانقاهي مربوط به همين دوره وجود دارد از نوع مقابر برجي شكل قرون مياني اسلامي است و قابل مقايسه با مقبره امام زاده جعفر اصفهان مي باشد. بنای چلبی اوغلو با توجه به محل استقرار بنا نسبت به خیابان و معابر اصلی شهر، وسعت و حدود اربعه زمین تحت تصرف میراث فرهنگی، موقعیت و مرغوبیت ملک و ارزش منطقه ای ضمن توجه به موقوفی بودن مجموعه، ارزش تاریخی، برخورداری از امتیازات آب و برق سه فاز و گاز و تلفن، تجهیزات اقامتی و پذیرایی موجود در مجموعه، نیاز منطقه به فضای اقامتی و پذیرایی و … از مزایای قابل توجهی برخوردار می باشد. از جمله مزیت های دیگر این بنا و حمام سالار قرارگیری آنها بر سر راه ترانزیتی تهران- تبریز و امکان استفاده از جاذبه های طبیعی منطقه و غار معروف کتله خور می باشد.

یادآور می گردد؛ در سفر یکروزه حسین ساری؛ صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به استان زنجان، احسان دهقانی مدیر سرمایه گذاری و اقتصادی و جابر نوروزی مدیر پروژه های صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در استان زنجان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

نوشته مجموعه چلبی اوغلو و حمام سالار آماده واگذاری به بخش خصوصی شد اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *