لزوم استفاده از تشکل های مردم نهاد برای حمایت از صنایع دستی

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این نشست که امروز (۱۱ دی ماه) در عمارت تاریخی مسعودیه و با حضور حسین اله بداشتی مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌‌نهاد، الیار عاصمی زاده رئیس شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کامران سبزه میدانی معاون دفتر امور مجامع وتشکل های مردم نهاد، امیر کرم زاده مدیر امور اقتصادی و بازرگانی و حسین قدمی سرپرست روابط عمومی صندوق توسعه و احیا برگزار شد، با اشاره به اینکه وزارتخانه در کنار ظرفیت های قانونی باید به دنبال ارائه راهکار باشد، بر ضرورت رفع چالش های اصلی حوزه صنایع دستی تاکید کرد.

هادی میرزائی با بیان این مهم که نباید تشخیص فردی و تفسیر به رأی موجب شود حمایت از صنایع دستی به سمت افرادی خاص هدایت شود افزود: باید نظامی منسجم برای فراخوان و ارزیابی فعالان این حوزه تعریف شود تا حمایت ها به صورت شفاف و روشن عملیاتی گردد
او با انتقاد از اینکه اساساً تعریف درستی از حمایت از صنایع دستی صورت نگرفته است تصریح کرد: صندوق توسعه و احیا آمادگی دارد در راستای حمایت از صنایع دستی و فرش دستباف، با همکاری اداره کل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌‌نهاد، از ظرفیت تشکل ها استفاده کند و تخصیص ها و اقدام های حمایتی با توجه به ظرفیت های قانونی و قوانین مربوطه، از طریق این صندوق انجام شود.
میرزائی خواستار ارتقای جایگاه این اداره کل ذیل معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه شد و ادامه داد: پیشنهاد می دهیم موضوع اعبتارات این حوزه از سوی اداره کل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌‌نهاد به صندوق اعلام شود.
مدیرعامل صندوق توسعه و احیا بر لزوم بهره گیری از ظرفیت نیروهای متخصص این حوزه تاکید کرد و گفت: در این راستا می توانیم از ظرفیت اداره کل دفتر مجامع و تشکل های مردم نهاد استفاده کنیم و برخی اقدامات نظری را در صندوق به سرانجام برسانیم.
میرزائی همچنین با اشاره به اینکه نظارت بر تشکل ها نیاز به برررسی بیشتر دارد اظهار داشت: دادن قدرت به تشکل ها خوب است اما اگر سیاست گذاری درستی نداشته باشیم موجب انحراف خواهد شد.

تسهیل امور با همکاری صندوق توسعه و احیا
مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌‌نهاد در ادامه نشست با تاکید بر اینکه نگاه ما به تشکل ها باید حمایتی باشد گفت: به طور حتم حمایت از تشکل ها از طریق صندوق توسعه و احیا، راحت تر از وزارت خانه می باشد. زیرا ظرفیت های قانونی آن در اساسنامه و قوانین مرتبط دیده شده است.
حسین اله بداشتی ادامه داد: تشکل ها و سازمان های مردم نهاد، بخشی از جامعه هستند که نمایندگان آنها در حوزه میراث حضور دارند. به گفته او هر چند برخی از تشکل ها، نگاه سوء و منافعی دارند اما به خاطر چند مورد جزئی نباید کل آن ها را نفی کرد. او خاطرنشان کرد: دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌‌نهاد می تواند با همکاری صندوق توسعه و احیا بسیاری از کارهای خود را تسهیل کند.

دعوت از صندوق احیا برای حضور در نشست های شورای هماهنگی
رئیس شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی نیز با ارائه این پیشنهاد که صندوق توسعه و احیا در نشست های تخصصی این شورا از جمله یکصد سال مرمت، میراث معماری معاصر و … حضور داشته باشد خاطرنشان کرد می توان از ظرفیت تشکل ها در استان ها برای انجام امور محوله استفاده کرد.

نرسیدن اعتبارات به تشکل ها
در ادامه معاون دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم‌‌نهاد با اشاره به اینکه در بودجه سالیانه وزارتخانه در هر سه معاونت برای تشکل ها تخصیص اعتبار شده است گفت: با این حال بخش اعظمی از این اعتبارات به دست تشکل ها نمی رسد. کامران سبزه میدانی افزود: این اعتبارات می تواند از معاونت ها گرفته شود و از طریق صندوق توسعه و احیا به تشکل ها ارائه شود بدین معنی که ردیف اختصاصی اعتباری حمایت از تشکل ها به این صندوق تخصیص یابد.
او با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی که فیمابین معاونت توسعه مدیریت و معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه امضا شد باید صندوق توسعه و احیا حضور می داشت تصریح کرد: این موضوع به صورت قانونی در ماموریت های صندوق احیا آمده و منابع آن در صندوق کارآفرینی امید نیز پیش بینی شده است.
گفتنی است حضور تشکل ها در کمیسیون های تخصصی، نشست مشترک با قائم مقام و معاون میراث فرهنگی در خصوص تشکل ها و ارائه ایده ها و راهکارها، انتقال حوزه عملیاتی، ظرفیت و تسهیلات به صندوق توسعه و احیا از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *