عملیات مرمت و احیاء خانه ناصح زاده تبریز آغاز شد

«جابر نوروزی» با اعلام این خبر اظهار کرد: در نشست شورای فنی و اقتصادی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی که در هفته گذشته برگزار شد طرح مرمت و احیاء بنای تاریخی خانه ناصح زاده در استان آذربایجان شرقی به تصویب رسید و به طور رسمی مرمت و احیاء این بنای تاریخی شروع شد.

وی افزود: پیش از این اقدامات مرمتی در بنای فوق­الذکر از جمله انجام پاکسازی در حیاط اصلی و حیاط کوچک شامل بوته کنی، تخلیه نخاله ها، انجام مرمت بندکشی‌های دیواره‌های زیرزمین، جمع آوری و پاکسازی تأسیسات الکتریکال و مکانیکال فرسوده، مرمت بازشوها و … مطابق با دستور کارهای ابلاغی و در قالب اقدامات حفاظتی و مرمتی با رعایت اصول فنی و ضوابط ایمنی و حفظ اصالت بنا به سرمایه گذار ابلاغ و این عملیات در حال انجام است.

این مسئول با بیان این که خانه تاریخی ناصح زاده در سال ۱۴۰۰ با کاربری فرهنگی، اقامتی و پذیرایی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد، تصریح کرد: خانه تاریخی ناصح‌زاده در سه طبقه زیرزمین، همکف و اول ساخته شده و دارای دو حیاط اندرونی ( حیاط شمالی) و بیرونی (حیاط ضلع جنوبی ) است. پلان خانه ناصح زاده تقریباً مستطیل شکل اجرا شده سازه وزنی بنا با پوشش تخت با تیر چوبی اجرا شده است.

وی در خصوص تزیینات بناهای تاریخی تصریح کرد: در این خصوص می‌توان به آجرکاری در نما، سرستون‌های گچبری شده و سردر آجرکاری به تیپ سردرهای اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول اشاره کرد البته زیرزمین ناصح زاده با ۸ فضا بخش‌های خدماتی بنا را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: تبعیت از فرم خاص پلان دوره پهلوی، آجرکاری در نما، سرستون‌های زیبای گچبری شده و سردر زیبای آجرکاری شده از جمله ویژگی‌های خاص خانه ناصح زاده هستند خانه ناصح زاده متعلق به دوره پهلوی اول بوده و به نام مالک قبلی آن یعنی ناصح زاده معروف است.

انتهای پیام

 

نوشته عملیات مرمت و احیاء خانه ناصح زاده تبریز آغاز شد اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *