عمارت لیقوان به بخش خصوصی واگذار میشود

عمارت تاریخی لیقوان در استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز قرار دارد که با شماره  آثار ملي ۱۰۴۷۹ ثبت شده است، این بنا که تحت مالکیت میراث فرهنگی قرار دارد متعلقبه دوران قاجاری و پهلوی است.

مصوبه واگذاری این بنا که حدود ۱۰۱۳ متر مربع عرصه و حدود ۲۴۰ متر مربع اعیان دارد، اینگونه است که در گذشته این بنا کاربری عمارت و مسکونی داشته است اما امروزه کاربری های مطرح شده به این شکل است که کاربری پیشنهادی استان شامل فرهنگی- پذیرایی، کاربری پیشنهادی فرهنگی- پذیرایی و کاربری صندوق توسعه و احیا نیز فرهنگی- تجاری-  پذیرایی است.

عمارت سنگی لیقوان که با نام‌های داش عمارت و خانه حاج احتشام الدوله نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین جاذبه‌‌های تاریخی و جاهای دیدنی لیقوان به‌ شمار می‌رود. این عمارت متعلق به احتشام الدوله، ارباب روستای لیقوان بوده و قدمت آن به دوران قاجار و پهلوی می‌رسد.

پس از کشته شدن حاج احتشام توسط حزب توده آذربایجان، فرزندان وی در این عمارت ساکن شدند. با نما و ستون‌های سنگی، داش عمارت بر بلندی مشرف به رود لیقوان واقع شده است.

این عمارت که خانه اربابی لیقوان بوده است بر بلندی مشرف بر رود لیقوان قرار دارد. نما و ستون‌های آن سنگی است و به نظر می‌رسد در دورانی که هنوز چنین متروک نشده بود بسیار باشکوه بوده است.

ستون‌های سنگی با مقطع دایره‌ای دقیق آن این سوال را به ذهن می‌آورد که در زمان قدیم با چه ابزاری قادر به خلق چنین استوانه‌ی منظمی شده‌اند؟ این نوع سنگ تراشی در گورستان قدیمی لیقوان هم دیده می‌شود.

از مشخصات معماری این بنا می توان به دیوار باربر و طاق و تویزه اشاره کرد و عمده مصالح به کار رفته در آن آجر، سنگ وچوب است، طی سال‌های اخیر، بخش‌هایی از این بنای سنگی توسط میراث فرهنگی استان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

انتهای پیام

نوشته عمارت لیقوان به بخش خصوصی واگذار میشود اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *