صندوق احیا به تسهیل سرمایه گذاری در بناهای تاریخی در کافی نبودن سرمایه دولت کمک کند

«حسین ساری» مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در دیدار با امام جمعه موقت استان و عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان یزد که امروز در وی انجام شد، با تاکید بر این که صندوق احیا وظیفه حفظ و احیای برخی از میراث فرهنگی را بر عهده دارد، اظهار کرد: دلیل ایجاد صندوق توسعه و احیا این است که تلاش کند تا مردم را روی صحنه بیاورد و بهره‌بری مناسبی را ایجاد کند در عین حال ضمن انگیزه آفرینی بتواند بخش خصوصی را وارد صحنه کند.

وی با بیان این که یزد تاکنون توانسته این ویژگی‌ها را داشته باشد،‌ گفت: نه تنها یزد بلکه در سایر نقاط کشور نیز در این زمینه اقدام شده و می‌تواند امیدهای خوبی را در این حوزه ایجاد کند.

این مسئول با اشاره به این که علاوه بر بافت تاریخی یزد، بافت‌های تاریخی شهرستان‌هایی مانند اردکان بسیار می‌تواند موثر باشد، گفت: این ظرفیت نه تنها در بافت تاریخی یزد به شدت وجود دارد بلکه در بازدیدهایی که از بافت های دیگر تاریخی مانند مهریز و اردکان داشتم ظرفیت خوبی را در این بافت‌ها به چشم دیدم.

تسهیل سرمایه گذاری در بناهای تاریخی

آیت الله «سیدمحمد کاظم مدرسی» نائب رییس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان یزد و امام جمعه موقت یزد نیز در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم و ابلاغ سلامی ویژه به مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که میراث فرهنگی و بافت تاریخی از پرچم‌ها و نمادهای ما محسوب می‌شوند به طوری که بافت تاریخی نمود و نماد زندگی و فرهنگ است، گفت: متاسفانه به بافت های تاریخی دیر و کم توجه شده است در واقع، بعد از انقلاب به آن توجه شد که مسائلی مانند جنگ و حوادث سیاسی و اجتماعی در آن نقش مهمی داشتند در عین حال،‌ اکنون نیز که باید کاملا به آن توجه شود با دست خالی می‌خواهند به آن توجه کنند که امکان پذیر نیست.

وی تشویق مردم به بازگشت به بافت تاریخی را یکی از مسائل بسیار مهم دانست و گفت: باید فرهنگ بومی بر بافت تاریخی حاکم شود در حالی که امروز اینگونه نیست و فرهنگ ولنگاری و بعضا سایر ملل در آن پررنگ تر است از طرفی باید در نظر داشته باشیم که بافت تاریخی زمانی می‌تواند حامل پیام باشد که مردم بومی ساکن آن باشند،‌نمونه آن جریان ابیانه است که مردم با لباس بومی و … بر آن حاکم هستند و این ارزشمند است.

مدرسی دست و پاگیری‌های مربوط به واگذاری خانه‌های تاریخی را نیازمند تسهیل دانست و گفت: دولت به میزان کافی پول و سرمایه برای مرمت خانه های تاریخی را ندارد و رویکرد حمایت از سرمایه گذاری در خانه‌های تاریخی با تاکید بر تسهیل قوانین می‌تواند مشوق خوبی در این زمینه باشد.

وی با بیان این که هر نهادی به دنبال منافع خود است و هر جایگاهی سنگ خود را به سینه می‌زند، گفت: تسهیل و خصوصی سازی یکی از عمده راهکارها تسهیل است و راه ان قانون زدایی است و کمک کنیم تا بسیاری از قوانین دست و پا گیر موجود را حل و فصل کنیم.

این مسئول به برخی از مصالح مورد نیاز مردم اشاره کرد و گفت: برخی از مصالح مانند ماسه و سیمان وارد بورس شده است و اگر بتوانیم به طریقی آن را برای ساخت و سازهای مردم در صورت لزوم استفاده از این مصالح، تسهیل کنیم و آن را امتیازی برای این سکنه بدانیم.

انتهای پیام

نوشته صندوق احیا به تسهیل سرمایه گذاری در بناهای تاریخی در کافی نبودن سرمایه دولت کمک کند اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *