سعدالسلطنه؛ ظرفیتی برای شکوفایی اقتصادی

پایگاه خبری صابتا- کاروانسرای سعدالسلطنه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر قزوین است که هر ساله میزبان گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد.  نوروز امسال نیز، این مجموعه تاریخی در فهرست یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری قرار دارد.

در روز سوم فروردین ۱۴۰۱، علاوه بر مسافران، محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین، به‌همراه تعدادی از مسئولان استانی و شهری از سرای سعدالسلطنه و همچنین معاونین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، از سرای سعدالسلطنه، بازار صنایع دستی، و ورکشاپ هنرمندان حجره‌دار این مجموعه بازدید کردند.

اعلایی استاندار قزوین، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه تاریخی، بر برنامه‌ریزی مناسب توسط مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین شهرداری قزوین جهت شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری این مجموعه تأکید کرد.

این اثر تاریخی ابتدا در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۱۶ با شماره ی ثبت ۱۰۲۱ در زیرمجموعه بازار قزوین ثبت شد، سپس در ۱۱ مرداد ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۸۹ به‌صورت مجزا به‌نام کاروانسرای سعدالسلطنه ثبت و بعدها گرمابه سعدیه با شماره ۱۲۵۹۸ در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ از کاروانسرا منفک شد.

این کاروانسرا از کامل‌ترین و وسیع‌ترین سراهای ایرانی محسوب می‌شود و عملیات مرمت این مجموعه نیز در قالب قرارداد، از طریق صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، در مرداد ۸۶، طی تشریفات قانونی مزایده، برای مرمت، احیا و بهره‌برداری با کاربری سیاحتی، اقامتی، اقتصادی، توریستی، به به سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری قزوین واگذار شد. مساحت عرصه این بنا ۲۶‌هزار متر مربع است.

سعدالسلطنه بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری در ایران است که با وسعتی حدود ۲/۶ هکتار توسط باقرخان سعدالسلطنه فرماندار قزوین در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و از سراهای تودرتو و پیوسته به هم، تشکیل شده است.

سعدالسلطنه یا سرای سعدیه یکی از معدود کاروانسراهای ایران است که دارای چند حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … است. بازارهای بسیاری در ایران هست که محل خرید و فروش مایحتاج مردم بوده اما سعدالسلطنه علاوه بر این امر محل اقامت تجار و بازرگانان بوده است.بازرگانانی که در آن زمان از سایر مناطق ایران به قزوین سفر می‌کردند، در سعد السلطنه سکنی می‌گزیدند. بنابراین، سعدالسلطنه یک بازار بین‌المللی برای تمام مردم بوده است.

قابل‌ذکر است که این بنا پس از بازدید کارشناسان ارزیاب یونسکو و مسئولان مرتبط در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، در یک قدمی ثبت جهانی قرار دارد.

 

نوشته سعدالسلطنه؛ ظرفیتی برای شکوفایی اقتصادی اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *