دو میراث گرانبهای حمام مریان و سردار امجد در روستای تاریخی ییلاقی تالش

روستای کوهستانی و ییلاقی آق اولر در سی و پنج کیلومتری غرب شهرستان تالش و در میان دره هایی که توسط کوه های سر به فلک کشیده محصور شده قرار دارد. این ییلاق زیبا از مناطق توریستی و دیدنی استان گیلان محسوب میشود که مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی برای گردشگران است.

زیبایی های این روستا از همان ابتدای مسیر آغاز میشود، در طول راه، کرگان رود در سمت چپ جاده قرار دارد و با عبور خود به سمت دریای خزر، به زیبایی و لطافت ذاتی این منطقه نیز جلوه ای منحصر به فرد داده است.

همچنین جنگل های هیرکانی با درختان برگ ریز از دیگر جاذبه های طبیعی منطقه آق اولر به حساب می آیند. این جنگل ها در ایام بهار شکوه طبیعت بی مانند گیلان را نمایان کرده و در تابستان با آب و هوایی خنک و دلچسب سرسبزی خود را به حد اعلا میرساند و میزبان خوبی برای گردشگران آق اولر است.

دیوارهای خانه های روستایی آق اولر اغلب به رنگ سفید است و پنجره های آن به رنگ آبی رنگ آمیزی شده و پشت بام خانه ها گاه با سفال قرمز و گاه با تخته های حاصل از چوب های جنگلی که در اصطلاح محلی به آنها لت می گویند، پوشش داده شده است.

دهکده مریان در شمال ییلاق آق اولر نیز از روستاهای با قدمت و با طبیعتی دیدنی پیرامون آق اولر است اما از آثار تاریخی این روستای زیبا می‌توان به حمام آجری مریان در نزدیکی آق اولر با گنبدی مدور و خانه های سردار امجد که از زمان گذشته به جا مانده اند نام برد.

این دو میراث تاریخی ارزشمند از بناهایی است که اخیرا نیز توسط مدیرعامل صندوق احیا جهت واگذاری بازدید شد و بناشد تا نسبت به واگذاری این دو میراث به سرمایه گذاران اقدام شود.

یکی از جالب‌ترین نکاتی که در این خصوص مطرح میشود این است که سال ها قبل کاوشگران در مریان با حفاری های متعدد آثار باستانی را کشف کردند که به ۳۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و این موضوع اهمیت این منطقه را بیشتر از قبل ساخته است.

البته در بازدید مسئولان صندوق احیا و در مسیر بازدید از مناره زیبای بازار نیز دیدن شد و مقرر شد تا صمن ایمن سازی مناره و حفط جریم و حریم بصری، در راستای استفاده از ان برای بازدید گردشگران اقدام شو، کاروانسرای تیت تی نیز جزو میراث ارزشمندی بود که در این مسیر مورد بازدید قرار گرفت..

انتهای پیام

نوشته دو میراث گرانبهای حمام مریان و سردار امجد در روستای تاریخی ییلاقی تالش اولین بار در پایگاه اطلاع رسانی صابتا|اخبار بناهای تاریخی. پدیدار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *